Bericht van wethouder van de Ven: verhoogde tarieven afval en milieu..


Zoals u vorige week kon lezen zijn in de raadsvergadering van december 2014 de afvaltarieven 2015 vastgesteld. Daarin zijn een aantal zaken gewijzigd.

Ten opzichte van 2014 is het vastrecht gelijk ge-bleven, namelijk EUR78,96. Het tarief voor restafval en GFT is duurder geworden. Het tarief voor restafval is nu EUR2,90 per 30 liter zak (een stijging van EUR1,40) en een 140 liter container kost nu EUR13,54 (een stijging van EUR4,70). Het
tarief voor een 140 liter GFT-container is vanaf 1 januari 2015 EUR1,50 (een stijging van EUR0,50).

De afvaltarieven 2015 kunt u vinden op www.reuseldemierden.nl/afval

Waarom duurdere tarieven?

Uit de afvalproef Hulsel blijkt dat de hoeveelheid restafval met ruim 80% is gedaald. Daarnaast zien we een sterke toename van de hoeveelheden GFT, en in mindere mate plastic (P). Verder is gestart met de inzameling van metalen verpakkingen (M) en drankenkartons (D). Een consequentie van de
sterke daling van de hoeveelheden restafval is dat de inkomsten (verkoop tariefzakken) ook zijn afgenomen. Natuurlijk is dit een gevolg van het sterk verbeterde scheidingsgedrag. Door goed te scheiden en gebruik te maken van de mogelijkheid om onder andere P, MD, kleding en glas gratis aan te
bieden hebben de inwoners direct invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.

Zoals aangegeven bestaat de afvalstoffenheffing uit een vastrechttarief en een variabel tarief. Onder de streep mag de gemeente geen geld verdienen aan de afvalinzameling. De meest zuivere manier van heffen is om alle vaste kosten toe te rekenen aan het vastrecht en alle variabele kosten onder
te brengen in de ledigingstarieven. Al jaren wordt er een balans gezocht tussen de hoogte van het vastrecht en de ledigingtarieven. Dit enerzijds om gewenst scheidingsgedrag te stimuleren en anderzijds om geen sterke fluctuaties in de afvaltarieven te krijgen. Op basis van de uitkomsten van de
afvalproef in Hulsel blijkt deze systematiek niet langer houdbaar. De inkomsten zijn sterk gedaald als gevolg van de toename van het verbeterde scheidingsgedrag, waardoor er veel minder restafval overblijft. De vaste kosten daarentegen blijven gelijk, daarom moest het rekenmodel om te komen
tot een kostendekkende afvalbegroting aangepast worden. Helaas heeft dit geleid tot een verhoging van de ledigingstarieven, omdat vasthouden aan de tarieven van 2014 een te groot financieel risico voor de gemeente is.

Verhoging van tarieven is natuurlijk nooit leuk, en zeker niet voor de inwoners die juist het gewenste scheidingsgedrag vertonen. We snappen dat dit een tegenvaller is, maar laat het u niet demotiveren om afval te scheiden. Het transitieproces om te komen tot nog maar 5% restafval in 2020 is
een weg van mee- maar zeker ook tegenvallers. Maar met een gezamenlijke inzet gaat dit lukken. Uiteindelijk is het doel waar we gezamenlijk naartoe werken het allerbelangrijkst, namelijk: duurzaam omgaan met onze omgeving. Overigens, wanneer u optimaal volgens de nieuwe richtlijnen uw afval
scheidt bent u goedkoper uit dan voorheen.

Milieustraat

Samen met de gemeente Bladel hebben we een milieustraat. Dit is in financieel opzicht een erg dure voorziening waarvan lang niet iedereen gebruik van maakt maar wel aan mee moet betalen. Als je het principe van de vervuiler betaalt ook hier op los laat en de kosten volledig bij de gebruikers
van de milieustraat in rekening brengt moeten de tarieven nog veel meer stijgen. Ten opzichte van 2014 zijn de tarieven 2015 verder verhoogd. De milieustraat is een brengvoorziening voor afval wat niet bij de huis-aan-huis-inzameling kan worden aangeboden en in omvang beperkt is (max. 2 m3 per
keer). Via de huisvuilzameling kan in een normale situatie iedereen zijn of haar afval kwijt. Op de milieustraat kan een aantal stromen gratis aangeleverd worden, denk aan kga (klein gevaarlijk afval), asbest en, harde kunststof/plastic. Incidenteel kan er bij een verbouwing of anderszins meer
afval vrijkomen. U kunt dit aanleveren bij de milieustraat maar dan betaalt u een hoog tarief. De praktijk leert dat in die gevallen gekozen wordt voor een andere oplossing (huur container) en dat is prima.

Bij de poorttarieven aan de milieustraat in Bladel werden tot 1 januari 2015 door Bladel en Reusel-De Mierden dezelfde tarieven gehanteerd. Ook voor 2015 was de insteek om gelijke tarieven te hanteren. Deze zijn in beide gemeenten zo ook voorgelegd aan de raad. De raad in Bladel heeft in de
raadsver-gadering van december 2014 echter andere tarieven vastgesteld (voor de eerste drie bezoeken aan de milieustraat). Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben zodat u weet waarom er verschillende tarieven worden gehanteerd.

Met vriendelijke groet,

Cees van de Ven
wethouder