Veronica de filantroop


Nieuw initiatief na succesvolle pilot
Ik ben fan

Het project De 4e Verdieping werd afgelopen zomer afgeblazen wegens te weinig animo onder jonge journalisten. Nog geen drie maanden later voert Vereniging Veronica een pilot uit voor een nieuw initiatief: Nieuwsdeal, een wedstrijd voor onderzoeksjournalistiek. Bestuurslid Teun Gautier vertelt
wat de bedoeling is en vooral ook hoe dit past binnen zijn vereniging.

Door: Moniek Verstegen

* Tag personen
[USEMAP]

Veronica's zendschip Norderney in 1973

"Met Nieuwsdeal willen we er onder meer voor zorgen dat belangrijke vragen worden gesteld die nu blijven liggen", steekt bestuurslid van Vereniging Veronica Teun Gautier van wal. Nieuwsdeal is een initiatief van Eric Smit, oprichter van Follow the Money. Samen met Nieuwsatelier steunt
Vereniging Veronica deze wedstrijd om de beste onderzoeksjournalistiek.

Succesvolle pilot

De pilot van Nieuwsdeal vond afgelopen november plaats. Twee teams van elk drie jonge journalisten kregen een maand lang de tijd een verhaal te maken. Team TPO, begeleid door mede-organisator The Post Online, haalde het landelijke nieuws met een verhaal over de structurele onbetrouwbaarheid
van processen verbaal. Team FTM publiceerde over decentralisatie in de zorg. De deelnemers ontvingen een vergoeding van duizend euro.

Gautier spreekt van een succesvolle pilot en vertelt dat de wedstrijd in februari van start gaat. Er strijden dan geen twee maar vijf teams tegen elkaar. Zij worden elk gekoppeld aan nieuwe media-initiatieven: naast team TPO en team FTM kunnen we tevens een team De Correspondent, een team
Jalta en `naar verwachting' een team NU.nl verwachten. Journalisten met interesse kunnen zich te zijner tijd aanmelden op de website van het Nieuwsatelier.

Nobele missie

Niet iedereen zal Veronica direct in verband brengen met kwaliteitsjournalistiek. Veronica is bij het grote publiek vooral bekend als commerciele tv-zender waar vooral veel naakt te zien is. Die titels waar Veronica naam mee verwierf, zijn echter niet meer in handen van de vereniging.

De verkoop van die titels heeft Vereniging Veronica een aanzienlijk vermogen opgeleverd. Dat vermogen wordt momenteel beheerd door een bestuur dat de opdracht heeft gekregen het te behouden en eventueel uit te breiden. En daar is een missie aan verbonden. Met het geld stelt de vereniging zich
als doel `een rol te spelen in de vitaliteit van het medialandschap'.

ANP en NRC

Toch staat Veronica niet bekend om dit nobele streven. Doet de vereniging niet te weinig op dit gebied? Gautier vindt van niet. "Veronica is bijvoorbeeld eigenaar van ANP en dat is totaal geen commerciele exercitie. We doen dit omdat we het behoud van een onafhankelijk persbureau essentieel
vinden voor de Nederlandse journalistiek." Het aandeel van 10 procent in NRC Media dat de vereniging eind vorig jaar kocht valt tevens binnen de grenzen van die missie, stelt Gautier. "Het voortbestaan van die naam is van belang voor de diversiteit."

Innovatie

Naast het steunen van gevestigde namen, besteedt Veronica aandacht aan innovatie, benadrukt Gautier. Want verandering is hard nodig, volgens de voormalig directeur van De Groene Amsterdammer. Zowel op het gebied van de uitgeverij als de inhoudelijke journalistiek valt volgens hem veel winst te
behalen. "Beiden zijn gedateerd."

Veronica biedt financiele steun aan Yournalism, het initiatief dat via crowdfunding onderzoeksjournalistieke projecten opzet. "De huidige onderzoeksjournalistiek laat te wensen over. Ik constateer dat men niet de juiste vragen stelt. Als we willen dat de journalist de luis in de pels blijft,
moeten we daar iets aan doen."

TV-format

Hij geeft als voorbeeld de landelijke discussie rondom het uitzenden van Nederlandse militairen naar Uruzgan. "Er is toen ontzettend veel om te doen geweest, maar later bleek dat er een heel belangrijk argument ontbrak. Namelijk de belofte dat Nederland een plek zou krijgen in de G20. De
journalistiek had dit moeten melden. En als ze het niet wist, vind ik dat zwak."

Met Nieuwsdeal wil Veronica het belang van onderzoeksjournalistiek onder de aandacht brengen bij het grote publiek. De teams krijgen dan ook de opdracht hun onderzoek vast te leggen op film. Het idee was om de wedstrijd in een tv-format te gieten. De kans dat dit doorgaat, acht Gautier echter
klein. Waarschijnlijk wordt het uitgezonden via YouTube.

Belangrijke rol

De huidige missie van de vereniging past volgens Gautier helemaal in het straatje van Veronica. "Als zee-zender waren we in de jaren `70 de eersten die los van een omroep opereerden en droegen daarmee significant bij aan de ontzuiling van de media. We hebben herhaaldelijk een belangrijke rol
gespeeld in de geschiedenis van het medialandschap in Nederland." Als het aan Gautier ligt, blijft Vereniging Veronica dat doen.

Bijdragen

[IMG]Moniek Verstegen, [IMG]Pieter Rebel