Wegdektechnologie beperkt ruitschade
15 januari 2015 , Specialisten
Wegdektechnologie beperkt ruitschade
In het jaarbericht van 12 december 2014 constateerde de Belgische automobielgroep D'Ieteren (onder meer eigenaar van Carglass) dat de Nederlandse markt voor ruitschade de afgelopen vijf jaar is gehalveerd. D'Ieteren wijt dit aan nieuwe wegdektechnologie. FOCWA deed bij Rijkswaterstaat navraag
waar die technologie uit bestaat.
Allereerst merkt een woordvoerder van Rijkswaterstaat op dat het verband tussen autoruitschade en verbeterde wegdektechnologie geheel voor rekening van D'Ieteren dient te komen. Het is immers ook mogelijk dat het uitblijven van een strenge winter daar debet aan is. Wel geeft Rijkswaterstaat
aan dat in de winter van 2013 gestart is met een systeem waarmee weginspecteurs direct vorstschade kunnen registreren waarop, zodra de verkeerssituatie dat toelaat, sneller dan voorheen actie ondernomen kan worden.
Verwarmd asfalt
Bij middelgrote reparaties wordt steeds vaker gebruikgemaakt van de hot-boxtechniek, zo laat de woordvoerder weten. "In een gasgestookte unit (hot box) wordt warm asfalt vervoerd, zodat de reparatie ter plekke met warm asfalt uitgevoerd kan worden. Daarnaast maakt Rijkswaterstaat bij kleinere
reparaties meer gebruik van infraroodverwarming. Hierdoor kunnen reparaties sneller en beter worden uitgevoerd. Deze technieken hebben zich het afgelopen jaar goed bewezen en wordt veelvuldiger gebruikt."
Asfaltverjonging
Behalve deze reparatiemethode met warm asfalt is Rijkswaterstaat een aantal pilotprojecten gestart die de staat van het asfalt zouden kunnen verbeteren. In een samenwerking van Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO, samen met drie aannemers, is in 2010 een onderzoek gestart naar de ontwikkeling van
verjongingsproducten voor zoab (zeer open asfaltbeton). Deze producten kunnen de levensduur van zoab verlengen met twee tot drie jaar. Dit onderzoek heeft onder meer aangetoond dat behandelen van zoab met verjongingsmiddelen een goede onderhoudsmethode is om vorstschade te voorkomen.
Laag energie asfaltbeton
In juni 2014 is Rijkswaterstaat samen met BAM een proef gestart met laag energie asfaltbeton op een gedeelte van de A4 bij Leiden. Dit duurzame asfaltmengsel wordt onder lagere temperatuur geproduceerd. Dit heeft niet alleen een energie- en CO2-reductie van 30 tot 40 procent tot gevolg, maar
heeft mogelijk ook een gunstig effect op de levensduur van de deklaag.
Zelfherstellend asfalt
Ook is er een proef met zelfherstellend asfalt gedaan op de A58 bij Vlissingen. Onderzocht werd of kleine scheurtjes in het zoab door verwarming met een speciaal inductieapparaat hersteld konden worden waardoor de weg langer meegaat. Bij het aanbrengen van het asfalt op een proefvak in 2010
zijn voor deze proef staalvezels toegevoegd aan het asfaltmengsel. De resultaten van deze proef worden nog verwacht.
Hoewel bijna alle snelwegen onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat vallen, dragen ook andere partijen bij aan het onderhoud van de wegen in Nederland. "Naast Rijkswaterstaat beheren de provincies, gemeenten, waterschappen en partijen als het havenbedrijf en de NS ook wegen waar
autoruitschade kan ontstaan", aldus de woordvoerder.