Oplossing voor deel medewerkers Thebe door Tzorg en TSN


De curatoren hebben Tzorg en TSN bereid gevonden om per 1 februari aanstaande een deel van de medewerkers van Thebe een aanbod te doen om in dienst te treden. Op die manier kan de continuiteit van de zorgverlening aan clienten zoveel mogelijk geborgd worden en blijft de werkgelegenheid voor
medewerkers waar mogelijk bestaan.

Het gaat om de 11 gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze-Rijen, Heusden, Moerdijk, Tilburg, Werkendam, Woudrichem en Zundert. Clienten en medewerkers uit de betreffende gemeenten worden vandaag hierover geinformeerd.

Thebe Huishoudelijke Zorg B.V. leverde zorg in 20 gemeenten. Dit betekent dat Tzorg en TSN de medewerkers die werkzaam zijn in de resterende 9 gemeenten geen aanbod zullen doen. Hier zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat een aantal gemeenten in 2015 gaat stoppen met
de huidige vorm van huishoudelijke zorg. Ook zijn er gemeenten waar Tzorg en TSN geen contract hebben om huishoudelijke zorg te leveren. Met deze gemeenten worden de gesprekken voortgezet om te kijken of ook daar een oplossing voor de clienten en medewerkers mogelijk is.

Nadat op 18 december jl. het faillissement van Thebe Huishoudelijke Zorg B.V. werd uitgesproken, is aan medewerkers gevraagd om door te werken, zodat de zorg aan clienten gegarandeerd kon blijven. Deze periode is door de curatoren benut om gesprekken te voeren met andere zorgaanbieders die de
huishoudelijke zorg uit kunnen voeren. De curatoren waren in eerste instantie op zoek naar een partij die alle activiteiten die voorheen door Thebe Huishoudelijke Zorg B.V. werden uitgevoerd, over zou kunnen nemen. Dit bleek in de praktijk niet mogelijk, omdat niet een organisatie in alle
gemeenten deel heeft genomen aan de aanbestedingen en omdat 9 van de 20 gemeenten in 2015 gaan stoppen met huishoudelijke zorg in de huidige vorm. Uiteindelijk zijn met Tzorg en TSN goede afspraken gemaakt. Beide organisaties zijn voornemens om zoveel mogelijk bestaande relaties tussen client
en medewerker in stand te houden. Tzorg en TSN zullen deze medewerkers een aanbod doen om bij een van hen in dienst te treden. Hierdoor hoeft er voor clienten zo min mogelijk te veranderen.