'Don't fall in love with your first idea'
Verslag tweede masterclass
Ik ben fan
* 13 jan 2015
18:00 21:00 VondelCSVondelCS, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam
Kaart
Vondelpark 31071 AAAmsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de JournalistiekStimuleringsfonds voor de Journalistiek
The Challenge 2015 is van start gegaan. Dinsdagavond was het tijd voor de tweede masterclass: business canvas modeling. De 15 overgebleven teams moesten na een korte introductie van het business canvas model zelf aan de slag met hun eigen canvas.
Door: Sean van der Steen
* Tag personen
[USEMAP]
The Challenge Masterclass business canvas modeling
Dit jaar is er een recordaantal van 39 ideeen ingediend voor The Challenge. Daarvan zijn er 16 door het Fonds geselecteerd die mee mogen doen aan een reeks leerzame masterclasses. Uiteindelijk lonkt de grote prijs: een subsidie ter waarde van 20.000 euro en nominatie voor de Tegel Toekomst
Prijs.
Pains en Gains
Challenge-organisator Kees van Mourik heet de aanwezigen welkom, maar het komische duo Bram Alkema en Jille Sol neemt al snel over. De deelnemers hebben van tevoren een opdracht gemaakt, waarin ze de pains en gains van hun idee op een rijtje moesten zetten. Wat later op de avond blijkt: pains
en gains is anders dan `Ik heb geen fiets' en `je krijgt een fiets' - nee, eerder: `ik wil ergens heen' (pain) `waar ik vervolgens plezier heb' (gain). De fiets, dat is de waardepropositie.
Aan jargon op deze avond geen gebrek, dat moge duidelijk zijn. Maar dat mag niet ten koste gaan van de masterclass, merken Bram en Jille op. `Wij moeten problemen oplossen, anders hebben we als coaches geen waarde. Dus: wat is jullie probleem? En wat verwachten jullie van deze avond?' Het
antwoord van enkele deelnemers: `Hoe je een idee levensvatbaar maakt.'
Doelgroeponderzoek
Een groepje, De Focus, blijkt alvast een klein doelgroeponderzoek te hebben gedaan. `We hebben al een Facebook-pagina, daar hebben we een kleine enquete op gezet. In een dag kregen we 40 reacties.' Wat bleek: `Wij willen een gratis platform opzetten en ons zo onderscheiden, maar onze doelgroep
gaf aan dat zij de huidige media niet te duur vonden.' Coach Jille haakt daar direct op in: `Don't fall in love with your first idea.' Het business model canvas is een manier om daarmee om te gaan, vertelt Jille, maar daar moeten de deelnemers nog even op wachten.
Bram neemt over: `Wat is waarde? Zelfs al creeer je waarde, is het niet altijd zo dat je daar een rekening voor kan sturen.' Bram noemt Charlie Hebdo als voorbeeld: `Zelfs mensen die niet Charlie Hebdo lezen, hebben toch `genoten' van het feit dat ze opkwamen voor vrijheid van meningsuiting.
Jullie hebben nooit dat blad gelezen, maar toch waarderen jullie dat er mensen zijn die opkomen voor vrijheid van meningsuiting.' Je kunt dan wel een gigantische waarde creeren, concludeert Bram, maar als je er geen rekening voor kunt sturen dan kun je op lange termijn de motor van je bedrijf
niet draaiende houden.
Milkshakes verkopen
Een les die de deelnemers in hun oren moeten knopen: think outside the box. Een simpel inzicht kan miljoenen waard zijn. Bram laat een filmpje zien waaruit dat blijkt:
IFrame
Bram: `De centrale vraag zou altijd moeten zijn: how do we solve problems and needs, for users and customers? Een simpel inzicht, zoals `een milkshake is geen toetje maar een ontbijt voor forenzen' is miljoenen waard.' Het bedrijf uit bovenstaand filmpje kan dat beamen: na dit inzicht verkopen
ze de helft meer milkshakes.
`Landt dit bij jullie?', vraagt Jille. Een teamlid van Block's Journal reageert: `Wij willen een digitale, journalistieke reisgids maken, waarin we fotografie met audio combineren. Die reisgids moeten we waarschijnlijk aanbieden wanneer mensen gaan reizen en we dachten dat onze concurrent de
radio is. Maar als ik dit zo hoor, is onze concurrent niet radio, maar Farmville.'
'Pas op voor tunnelvisie'
Tijdens het tweede deel van de masterclass mogen de deelnemers zelf aan de slag met hun business model canvas. Terwijl de deelnemers ijverig aan de slag gaan met grote vellen papier en post-its, waarschuwt Jille voor tunnelvisie: `Zo'n business model canvas moet je constant kunnen aanpassen.
Te veel organisaties blijven vasthouden aan hun canvas en staan niet stil bij de centrale vraag: `How do we solve problems and needs, for users and customers?' Het zou slecht zijn als je eerste canvas ook meteen je laatste was. Spreek met elkaar af: als je merkt dat je alles redeneert zodat
het goed past binnen je plan, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.'
Kees van Mourik sluit de avond af met een mededeling: aangezien de tweede en derde masterclass feitelijk bij elkaar horen, zal er vanavond geen deelnemer afvallen. Helaas betekent dat wel dat we komende donderdag - na afloop van de masterclass business canvas modeling deel 2 - afscheid moeten
nemen van 2 teams.
Lees meer
* Vul zelf het business model canvas in
* Bekijk hier de 16 projectideeen
* 8 lessen voor journalistieke start-ups uit twee jaar The Challenge
* Meer informatie over The Challenge
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel, [IMG]Sean van der Steen