Reizigers boos over kosten verlopen chipkaart


dinsdag 13 januari 2015 17:44

thumb chipkaartRover krijgt veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na 5 jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten.

Veruit de meeste OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht, inmiddels begint het dan ook veelvuldig voor te komen dat reizigers hun OV-chipkaart moeten vervangen omdat de "houdbaarheidsdatum" is verstreken. Voor veel reizigers is dit een onaangename verrassing. Zowel "het gedoe" van een nieuwe
kaart aanvragen als de verplichte kosten leveren klachten op.

Een nieuwe OV-chipkaart kost EUR7,50. Dit terwijl uit de jaarcijfers van chipkaartproducent TLS blijkt, dat de productiekosten van een kaart EUR1,18 bedragen. Wie het saldo van een anonieme verlopen chipkaart terug wil, moet alsnog al zijn gegevens achterlaten. Wie zijn OV-chipkaart niet meer
wil verlengen, betaald EUR2,50 om het resterende saldo terug te krijgen. NS-abonnementhouders krijgen gratis een vervangende kaart wanneer de oude is verlopen.

Rover spreekt er schande van dat reizigers die al genoeg betalen voor het OV op extra kosten worden gejaagd. Rover zou het liefst zien dat de OV-chipkaart als drager van het betaalde reisproduct helemaal gratis zou zijn, deze boodschap heeft Rover ook altijd in de officiele overleggen
uitgedragen.