Toename bestedingen uit het Verre Oosten en de Golfstaten in 2014


AMSTERDAM, 20150113 -- De tax free bestedingen in Nederland zijn in 2014 met 2% gedaald, het aantal transacties steeg echter met 6% ten opzichte van 2013. De positieve trend van het aantal internationale consumenten die graag in ons land winkelen, blijft zich voortzetten. Er is echter wel verschuiving te zien in de groei van nationaliteiten. De gemiddelde besteding van € 403, - is aanzienlijk hoger dan dat van de Nederlandse consument. De Nederlandse economie krijgt een positieve impuls als aankopen door internationale consumenten meer worden gestimuleerd.

De toename in bestedingen was vooral afkomstig van kopers uit de USA, het Verre Oosten en de Golfstaten. De grootste stijgers zijn de kopers uit Taiwan (+5,8%), Maleisië (+11,3%), Kuwait (+37% ), de VAE (+27%), de USA (+6,3%) en Israël (+22,2%). Consumenten uit de Golfstaten hebben 35% meer besteed ten opzichte van 2013 en de meeste aankopen werden gedaan in modewinkels. De Chinese consumenten zijn, met 37% aandeel in de totale bestedingen, nog steeds de belangrijkste kopers in Nederland.

De hoogte van de internationale bestedingen werd in 2014 sterk beïnvloed door valutaverhoudingen (voornamelijk met Indonesië, Rusland) en de politieke onrust in verschillende landen. Voor het eerst sinds jaren zijn de Russische bestedingen gedaald (-15%). Er werd vooral veel besteed bij winkels in mode, schoenen, lingerie, souvenirs, parfum & cosmetica en sportartikelen.

Marja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue – “Er is meer spreiding van de tax free bestedingen, Amsterdam blijft echter een van de belangrijkste winkelsteden in Nederland. Een Chinese bezoeker gaat net zo gemakkelijk ’smorgens winkelen in Roermond, tussendoor naar Giethoorn en ’smiddags na een sightseeing tour in Amsterdam weer winkelen. Door Nederland te positioneren als “Holland Shopping Mall” krijgt de internationale bezoeker een uniek aanbod van cultuur tot winkelen en dat alles op een ‘paar’ vierkante km. Het zou goed zijn als de detailhandel en het toeristisch bedrijfsleven deze propositie wereldwijd zou neerzetten. Als we dit met elkaar goed doen, dan gaan we als land internationaal nog meer stralen”.

Verwachtingen 2015

Global Blue verwacht dat de internationale bestedingen met gemiddeld 12% zullen stijgen. De groei zal wat minder sterk zijn in Europa vergeleken met de rest van de wereld. In Nederland zal de groei vooral komen uit het Verre Oosten, de USA en het Midden Oosten. BTW teruggave wordt steeds belangrijker om bestedingen te stimuleren. Technologie is hierbij cruciaal en Global Blue investeert wereldwijd in eenvoudige technologische processen. In nieuwe landen starten ondernemers en overheden met volledig geautomatiseerde oplossingen en met de Global Blue Card kunnen consumenten eenvoudiger Tax Free winkelen.