Dongfeng Race Team accelereert als eerste na windschaduw

Leidschendam, 13 januari 2015

Dongfeng Race Team accelereert als eerste na windschaduw

Leg 3 
DTL
(NM) 
GAIN/LOSS
(NM) 
DTF
(NM) 
Speed
(kt) 
DFRT 0 0 2448.6 14 
TBRU 29.6 0 2478.2 14 
ADOR 32 1 2480.6 15 
MAPF 34.3 0 2482.9 14 
ALVI 36.5 1 2485.1 14 
SCA1 62.8 0 2511.4 15 
VEST Did Not Start 

Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) ontsnapte als eerste aan de windschaduw van Sri Lanka. Daarmee kon de Chinese boot accelereren tot een voorsprong van 29,6 nautische mijlen (nm) op het Nederlandse Team Brunel. Op dit moment vaart de Volvo Ocean Race-vloot met een snelheid van circa 13 knopen richting het oosten.

De zes Volvo Ocean 65’s koersen af op een eiland ter hoogte van de noordelijke kust van west-Maleisië. En allemaal genieten ze van een stabielere en vrije bries. De afgelopen twee dagen trad het zogenaamde accordeoneffect op. Toen de voorhoede de windschaduw van Sri Lanka bereikte, kon de achterhoede inlopen. Nadat de koplopers de nieuwe wind bereikten, konden ze weer uitlopen. Gedurende de komende 600 nm geldt opnieuw het inmiddels welbekende patroon van het elkaar bespioneren en proberen om aansluiting te houden. Aan boord leven de zeilers in een soort wasmachine met veel water over dek.

Voor Caudrelier en zijn mannen zou het een welkome zege zijn. Het zou voor het eerst zijn dat een Chinese boot een etappe in de Volvo Ocean Race wint. Bovendien zou Dongfeng daarmee de leiding in het overallklassement van Team Brunel overnemen. En dat voor het thuispubliek van Dongfeng Race Team.

Volgens het laatste positierapport vaart Abu Dhabi Ocean Racing op 32 nm in derde positie, ruim 2 nm achter Team Brunel. Samen met Dongfeng stonden ze voor aanvang van de derde etappe naar Sanya op gelijke punten (4). Met nog ongeveer 2.500 nm van de 4.670 nm voor de boeg, is het geenszins een gelopen race.

Het gat met MAPFRE MAPFRE (Xabi Fernández/ESP) en Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) is eveneens klein, respectievelijk 2,3 en 3,5 nm op Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord vaart daar 26,3 nm achter.

Straat van Malakka

De vloot wordt rond 25-26 januari, afhankelijk van de weersomstandigheden, op de finishlijn in Sanya verwacht. Allereerst zullen de zes teams door de Straat van Malakka moeten navigeren. Dit 500 nm lange stuk scheidt het Indonesische eiland Sumatra van Maleisië en is één van de drukste vaarwegen ter wereld. Dat terwijl het op een bepaald punt slechts 1,5 nm breed is. Deze bottleneck zou de achtervolgers wellicht in staat stellen om Dongfeng terug te halen, als de Chinese boot dan nog vooraan zeilt. De vloot zal naar verwachting komend weekend dit deel van de route naar Sanya bereiken. Momenteel maken ze prima progressie naar de Baai van Bengal.

Vervuiling

Vervuiling blijft een continue dreiging voor de voortgang. Team Brunel-schipper Bouwe Bekking schreef hierover in zijn blog: “Er lag zoveel plastic in het water, dat ik de hoeveelheid voorbij drijvend afval begon te tellen in enkele intervallen van 10 minuten voor de duur van vier uur. De uitkomst was een verontrustend resultaat. Ik zag gemiddeld elke 37 seconden iets voorbij drijven, klein of groot. Ik ben geen wetenschapper of onderzoeker, maar in dit deel van de wereld moet het totale gewicht van drijvend afval enorm zijn.”

Team Vestas Wind is ondertussen nog met een Maersk Line schip onderweg van Maleisië naar Italië. Vervolgens zal de Deense VO65 met hulp van Race sponsor GAC Pindar worden getransporteerd naar de bootwerf van Persico in Bergamo om herbouwd te worden. De verwachte aankomstdag is 25 januari. Het doel is om aan de twee slotetappes deel te nemen.