`We willen het ambacht van online storytelling ontwikkelen'
Persinnovatiesubsidie voor Scroll for All
Ik ben fan
Of je het nu scrollytelling, snowfalling of online storytelling noemt: er moet meer van komen in Nederland. Dat vinden Inge Beekmans, Martijn van Tol en Aart Jan van der Linden, het team achter Scroll for All. `We willen aansluiting vinden bij de top van online storytelling.'
Door: Sean van der Steen
* Tag personen
[USEMAP]
Screenshot productie De chocolade raakt op
Het team achter Scroll for All heeft zich als doel gesteld om bij te dragen aan een Nederlandse community voor online storytellers. In het bijzonder kleine redacties en individuele makers moeten hier van profiteren. Scroll for All heeft EUR 19.958,00 persinnovatiesubsidie gekregen om dit plan
te verwezenlijken. Met dat geld gaat het team de `scrollytelling-tool' Storyboard verder ontwikkelen en een community opzetten om online storytelling in Nederland te promoten en mee te experimenteren.
Online storytelling begon in december 2012 met Snow Fall van The New York Times. Deze scroll-ervaring, vol met audio, video en fotografie, maakte veel los in uitgeversland. Vele `Snow Falls' volgden, zoals de productie `De chocolade raakt op', een samenwerking van OneWorld en De Volkskrant met
beeld van Kadir van Lohuizen. En bij die laatste multimediaproductie begint het verhaal van Scroll for All.
Tool en een community
`De chocolade raakt op' is de eerste online storytelling-productie die is gemaakt met de tool Storyboard. "Die tool hebben we in een week in elkaar gezet door heel hard te werken", vertelt Martijn van Tol. "De Volkskrant wilde graag meer van dergelijke producties en daarom hebben wij een tool
ontwikkeld waarmee redacteuren zonder tussenkomst van een webdeveloper zelfstandig een multimediale scrollytelling kunnen samenstellen en publiceren." Op dit moment wordt er geexperimenteerd met een beta-versie van de tool. Naar aanleiding van onder meer de feedback van de krant gaat het team
van Scroll for All de tool verder ontwikkelen. Daarnaast gaat het team een community creeren voor online storytellers in Nederland. "We hebben publiek geld gekregen, dus we willen dat het publiek er ook zoveel mogelijk van gaat merken", aldus Van Tol.
De tool Storyboard is nadrukkelijk geen CMS, vertelt Inge Beekmans. "Wij
richten ons op het bredere ambacht van online storytelling onder andere door het organiseren van `makersavonden', waar deelnemers leren over het ambacht van online storytelling en ervaringen kunnen uitwisselen. Want: je hebt niets aan een tool als je niet weet hoe je een dergelijk verhaal in
elkaar moet zetten." Van Tol voegt toe: "We willen niet alleen maar een tool de wereld in gooien, we willen ook een omgeving creeren waarin mensen weten hoe ze die tool kunnen gebruiken. De tool, Storyboard, is veel belangrijker geworden dan ik dacht."
Stevige concurrentie
Er bestaan al tools en CMS-en die scrollytellling mogelijk maken. Een licentie voor The Creatavist is er al voor 10 dollar per maand en er zijn Wordpress-thema's voor een paar tientjes per stuk. Stevige concurrentie, geven Beekmans en Van Tol toe. Beekmans: "Het verdienmodel is iets waar we
nog mee stoeien op dit moment. Het opbouwen van een community en het versterken van het ambacht hebben wij scherp in het vizier." Van Tol vult aan: "We weten nog niet precies hoe we er geld mee gaan verdienen, maar licenties zijn een mogelijkheid, net als trainingen." Daar is zeker
belangstelling voor, denkt Van Tol. "We hebben gesprekken gevoerd met potentiele afnemers, zoals de Wereldomroep."
Er zitten wel uitdagingen aan een licentiesysteem vast, vertelt Van Tol. "Zulke software moet wel up to date blijven en doorontwikkeld worden. We willen samen met een ontwikkelaar verder onderzoeken of we dit licentiesysteem betrouwbaar kunnen aanbieden." Een andere optie is het organiseren
van `makersavonden', waar deelnemers tegen betaling leren over het ambacht van online storytelling en ervaringen kunnen uitwisselen.
`Het begint met een goed verhaal'
Het ontwikkelen van het ambacht staat hoog in het vaandel bij het team van Scroll for All. "Het begin van goede online storytelling is het verhaal", vertelt Van Tol. "Anders valt de productie uiteindelijk in elkaar, welke trucjes je ook uit je hoed tovert. De techniek dient het verhaal, niet
andersom. En dan nog: niet alle verhalen lenen zich per se voor deze tool." Van Tol vervolgt: "Een scroll is een beweging. Als die beweging niets toevoegt, laat je mensen als een soort hamster aan het muiswiel draaien. Maar als je een reis in kaart brengt, zoals een reis van een cacaoboon van
Ivoorkust naar Amsterdam, dan heeft het zin. Eigenlijk moet je je bij elke scrollbeweging afvragen: waarom vraag ik de gebruiker om dit te doen en heeft het meerwaarde?"
Het komende jaar gaat het team van Scroll for All de tool verder ontwikkelen en een community opzetten voor Nederlandse online storytellers. "We hebben nu een nieuwe impuls voor de tool en het project." Van Tol is zelf net terug van een paar dagen Engeland, waar hij op uitnodiging van het
Sandberg@Mediafonds met andere makers om de tafel ging zitten om vernieuwende verhalen te bedenken met betrekking tot het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie in 2016. Alleen al het feit dat we met z'n allen bij elkaar zaten, bracht al zo veel energie te weeg. Normaliter werken we
allemaal individueel op onze laptopjes."
Bijdragen
[IMG]Pieter Rebel