Top sierteeltsector bespreekt toekomstvisie tijdens Blooming the Future
Sprekers en deelnemers op Nyenrode zetten eerste stap voor actieplan
Op dinsdag 2 december werd tijdens het evenement Blooming the Future op de Nyenrode Business Universiteit de toekomstige uitdagingen in de sierteeltsector besproken. Het project is een initiatief van Blooming Breeders, die in samenwerking met partners uit de wetenschap, onderwijs, branche-organisaties en de overheid werken aan het versterken van de concurrentiepositie in de wereldwijde sierteeltsector. Bijna 300 kwekers, handelaren, retailers, veredelaars en toeleveranciers gingen de dialoog aan over de toekomst van deze markt.
Uitdagingen
Blooming Breeders nodigde tien deskundigen uit om hun uitdagingen te bespreken op de gebieden `Innovatie', `Financiering', `Duurzaamheid', `Marketing', `Imago', `Internationalisering', `Logistiek', `Nieuwe verbindingen', `Human Capital' en `Big Data'. Hieruit bleek onder meer dat nationale en internationale ontwikkelingen verandering onvermijdelijk maakt en een plan opgezet dient te worden om deze verandering door te voeren.
Scholing en kennisontwikkeling
Gastheer van het congres Henk Kievit (directeur van Modulair Executive MBA Food & Finance en het Center for Entrepreneurship & Stewardship Nyenrode) benoemde scholing en kennisontwikkeling als belangrijkste speerpunten voor die benodigde verandering. Henk Kievit gaf aan dat dit bij voorkeur in een omgeving plaats moet vinden waar de sector al hun kennis vandaan haalt, zoals het aanbieden van maatwerkopleidingen bij de diverse universiteiten en hogescholen die in deze sector gespecialiseerd zijn.
Geinternationaliseerde merken
Gert van Dijk (professor van het Center for Entrepreneurship & Stewardship Nyenrode) beaamde: "Vele wereldmerken komen uit de VS, omdat zij een markt vormen met daarin vele culturen. Als daar iets komt bovendrijven, dan heeft het wereldwijde potentie. De Nederlandse sierteelt heeft geen geinternationaliseerde merken." De oplossing voor zijn uitdaging: "Haal kennis over internationale merken bij de juiste kennisinstituten, verzamel zoveel mogelijk kennis van de soms zeer afwijkende marktomstandigheden in het buitenland en maak aparte businessplannen voor de feitelijk nieuwe product-marktcombinaties."
Vervolg
In maart vinden brainstormbijeenkomsten (zogenaamde `decision rooms') plaats waar een vervolg wordt gegeven aan het evenement. Een derde van de aanwezigen heeft zich hiervoor reeds aangemeld. Wil je ook meedenken over de toekomst van de sierteeltsector of meer informatie over het project? Ga dan naar de website van Blooming the Future.