Inspectieloket Jeugd voor gemeenten gestart
7 januari 2015
Op 1 januari 2015 is het Inspectieloket Jeugd voor gemeenten van start gegaan. Gemeenten zijn vanaf 1 januari verantwoordelijk voor het gehele jeugddomein.
Via de website van Inspectieloket Jeugd kunnen gemeenten:
* al hun vragen, signalen en meldingen over het jeugddomein kwijt;
* veel gestelde vragen over toezicht op het jeugddomein terugvinden;
* toezichtinformatie van inspecties over het jeugddomein vinden;
* nieuwe aanbieders van jeugdhulp melden.
Het Inspectieloket Jeugd biedt gemeenten de mogelijkheid op een plek alle vragen over het jeugddomein te stellen en vormt daarnaast een aanspreekpunt vanuit alle vijf de jeugdinspecties (Inspectie Jeugdzorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Inspectie Veiligheid en Justitie, Inspectie van het
Onderwijs en Inspectie SZW) naar gemeenten. Dit is vastgelegd in het afsprakenkader tussen gemeenten en de rijksinspecties.
Verantwoordelijkheid van gemeenten voor jeugdzorg
Vanaf 1 januari 2015 geldt de nieuwe Jeugdwet en zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Hieronder valt bijvoorbeeld JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg), de geestelijke gezondheidzorg voor jeugdigen (jeugd-GGZ), de zorg voor jeugd met een licht verstandelijk beperking (jeugd-LVB),
de jeugdbescherming en de jeugdreclassering.
Met de nieuwe Jeugdwet moet worden voorkomen dat ouders en jeugdigen verdwalen in het systeem. Het nieuwe stelsel kent door een wettelijk kader en een financieringssysteem voor de jeugdzorg meer doelmatigheid. Door vermindering van regels en bureaucratie wordt integrale zorg bij meervoudige
problematiek beter mogelijk.
Stuur door
Terug naar nieuwslijst