176.000 Nederlanders regelden overstap van zorgverzekering via table..


dinsdag 6 januari 2015

- Mobiel overstappen steeds populairder bij consumenten -

Overstappen van zorgverzekering per 2015 was weer populair in Nederland, zo blijkt uit de Zanox Overstapbarometer voor zorgverzekeringen. Binnen het advertentienetwerk van Zanox is 12 procent meer consumenten overgestapt van zorgverzekeraar dan vorig jaar. Deze cijfers worden bevestigd door
informatiecentrum Vektis, dat meldde dat voorlopig bijna 1,1 miljoen consumenten zijn veranderd van zorgverzekeraar. 16 procent daarvan koos ervoor om de overstap via een smartphone of tablet te regelen wat neer komt op circa 176.000 consumenten. De laatste drie dagen waren volgens de
Overstapbarometer het meest populair om over te stappen. Maar liefst 37 procent stapte in die periode over.

Mobiel noemt toe in populariteit

Een ander opvallend feit is dat consumenten in 2014 gemiddeld 16 procent van de overstappen op een tablet of een smartphone regelden tegen 12 procent in 2013. Dat zijn 56.000 meer overstappers dan in 2013. De stijging van het aantal transacties dat op een tablet of smartphone wordt voltooid,
gaat ten koste van het aantal consumenten dat de overstap normaliter via een pc of telefonisch regelt.

Eindspurt

Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij advertentienetwerk Zanox, verwacht dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. "De consument wil zich altijd en overal kunnen orienteren op de verschillende zorgverzekeringen en hij wil
meteen in actie kunnen komen. Ik verwacht dan ook dat steeds meer vergelijkers hun websites mobiel- en tabletvriendelijk gaan maken." Een andere trend die Huinink constateert, is dat steeds meer consumenten tot het laatste moment wachten met overstappen. "In 2012 waren de laatste drie dagen
goed voor 23 procent van het totale aantal overstappen. Dat steeg naar 33 procent in 2013. Het afgelopen jaar werd maar liefst 37 procent van alle zorgverzekeringen in ons netwerk in de laatste drie dagen afgesloten."

Online versus traditioneel

Uit de Zanox Overstapbarometer is op te maken dat sommige zorgverzekaars populairder zijn bij `mobiele' overstappers. Zo is bij online zorglabels als Bewuzt, Ditzo en Zekur het mobiele aandeel groter dan bij de meer traditionele zorglabels. Zorgverzekeraar Bewuzt is koploper, eenvijfde van de
consumenten die er een verzekering afsloot, regelde dat op zijn tablet of smartphone. iPhones en iPads werden hierbij het meest gebruikt (13 procent).

Een opmerkelijk gegeven is dat bij de zorgverzekeraars ZEKUR en OHRA het aandeel van Android-besturingssystemen relatief groot is. Bij de meeste zorgverzekeraars gebruikt 3 tot 4 procent van de consumenten een Android-apparaat om zijn overstap te regelen. Bij ZEKUR en OHRA is dit aandeel het
tweevoudige.

Specialisme

Officieel kunnen consumenten nog tot 1 februari 2015 van zorgverzekeraar wisselen, maar het grootste aantal overstappen is al geregeld. Consumenten dienden namelijk voor 31 december hun oude zorgverzekering te hebben opgezegd. De stijging van het aantal overstappers van 12 procent die Zanox
constateert, is hoger dan die in de markt en te danken aan de groei van het advertentienetwerk en het specialisme van Zanox op het gebied van zorgverzekeringen. Bijna alle grote zorgverzekeraars zijn Zanox-klant en veel zorginformatie- en vergelijkingssites zijn partner.

Over de Overstapbarometer

Advertentienetwerk Zanox publiceert ieder jaar de Overstapbarometer. Deze toont het overstapgedrag van consumenten op het gebied van zorgverzekeringen in de laatste maanden voor de jaarwisseling. Zanox heeft als online advertentienetwerk vrijwel alle grote zorgverzekeraars als klant (Achmea
Groep, Delta Lloyd, OHRA, Unive, VGZ, Ditzo en Menzis). Ook vergelijkingssites als Independer, Zorgkiezer en HoyHoy zijn partner. Hierdoor heeft Zanox inzicht in de zorgverzekeringen die zijn afgesloten bij de maatschappijen zelf en via online vergelijkers. De cijfers in de Overstapbarometer
zijn daarom representatief voor de markt.

Quotes

Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij advertentienetwerk Zanox, verwacht dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. "De consument wil zich altijd en overal kunnen orienteren op de verschillende zorgverzekeringen en hij wil
meteen in actie kunnen komen. Ik verwacht dan ook dat steeds meer vergelijkers hun websites mobiel- en tabletvriendelijk gaan maken." Een andere trend die Huinink constateert, is dat steeds meer consumenten tot het laatste moment wachten met overstappen. "In 2012 waren de laatste drie dagen
goed voor 23 procent van het totale aantal overstappen. Dat steeg naar 33 procent in 2013. Het afgelopen jaar werd maar liefst 37 procent van alle zorgverzekeringen in ons netwerk in de laatste drie dagen afgesloten."

Over Zanox

Zanox is gespecialiseerd in online performance advertising: een manier van adverteren waarbij de adverteerder enkel voor meetbare resultaten betaalt, namelijk sales en leads. Het advertentienetwerk is bekend geworden met affiliate marketing en werd in 2013 verkozen tot het beste affiliate
netwerk van Nederland. Naast affiliate marketing kunnen adverteerders via Zanox gebruik maken van publishers op gebieden als e-mailmarketing, display-, search-, en mobile advertising. Tevens biedt Zanox aanvullende producten als conversieoptimalisatie en kwalitatieve product datafeeds, zodat
adverteerders en publishers maximaal rendement uit het online verkeer realiseren. De missie van het netwerk is om de `consumer journey' van consumenten efficienter en plezieriger te maken. Voor Zanox en zijn partners is een aankoop hierbij altijd de eindbestemming.

Al vanaf 1999 is Zanox actief in Nederland met het in 2011 overgenomen M4N. Sinds de overname kan het bedrijf zich de Nederlandse marktleider op het gebied van online performance advertising noemen. Zanox werkt onder andere voor Zalando, De Bijenkorf, Coolblue, KPN, T-Mobile en Centraal Beheer
Achmea. Zanox maakt deel uit van de Zanox-groep, een bedrijf dat zich wereldwijd inzet voor ruim 4000 adverteerders. ZANOX.de AG is onderdeel van Axel Springer AG en het Zwitserse PubliGroupe AG met respectievelijk een aandelenverdeling van 52,5 en 47,5 procent. Meer informatie vindt u op
www.zanox.com.

Foto

Download Foto
Download Foto
Download Foto