Amsterdam grote winnaar Homohoreca Verkiezing 2014
AMSTERDAM, 20150105 -- Prik in Amsterdam is verkozen tot het meest populaire gaycafé van Nederland. De uitgaansgelegenheid aan de Spuistraat kreeg de meeste stemmen tijdens de Homohoreca Verkiezing 2014 van GaySite.nl. Op de tweede plek eindigde Bodytalk in Utrecht, het café dat vorig jaar nog wist te winnen. Op de derde plek staat de Wilsons in Haarlem dat enkele maanden geleden nog een succesvolle doorstart maakte. In totaal werden ruim 11.000 stemmen uitgebracht.
De Homohoreca Verkiezing, die door GaySite.nl afgelopen jaar voor de achtste keer werd georganiseerd, bestaat uit vier categorieën. Prik wint in de categorie 'Meest populaire gaycafé'. De eveneens in Amsterdam gevestigde Club Nyx weet de meeste stemmen te vergaren in de categorie 'Gay-discotheek'. Tweede in deze lijst is Club Church geworden, ook uit Amsterdam. Derde is Club Entrance uit Apeldoorn, vorig jaar nog de winnaar. Meest populaire gay-party/gay-evenement is Inn Joy in het Brabantse Budel. Het zilver is voor Popcake in Den Haag en het brons gaat naar Anti Kinky in Haarlem.
In de vierde en laatste categorie, 'Gay sauna's', wist NZ in Amsterdam met maar liefst bijna eenderde van de stemmen te winnen! Het complex opende haar deuren eind 2013 en wist met overmacht de meest prestigieuze prijs voor de Nederlandse homohoreca in de wacht te slepen. Op een verdienstelijke tweede plek staat Steamworks uit Arnhem en derde prijs gaat naar Thermos uit Amsterdam.
Opvallend dit jaar is dat in drie van de vier categorieën een bedrijf uit Amsterdam met de hoogste eer gaat strijken. Dat is wel eens anders geweest. In 2007 kon de hoofdstedelijk homohoreca namelijk in niet één categorie door dringen tot de top drie. Volgens GaySite.nl mag dan ook de voorzichtige conclusie worden getrokken dat de homohoreca in Amsterdam weer terug is van weggeweest. De afgelopen jaren werden de hoge prijzen en de matige service in de Amsterdamse homohoreca vaak genoemd als negatief aan Amsterdam. De stemmers van de Homohoreca Verkiezing denken daar nu dus anders over. Ook het teruglopend aantal horecabedrijven buiten Amsterdam dat zich richt op homoseksuelen en lesbiennes zal hebben meegespeeld in de overweldigende winst van Amsterdam tijdens de Homohoreca Verkiezing 2014.
Volgende maand worden alle winnaars van deze felbegeerde prijs tijdens een officiële huldiging in de schijnwerpers gezet. Zij ontvangen een speciaal ontworpen stalen plaquette en een advertentiebudget van 1000 euro, te besteden op GaySite.nl.
GaySite.nl