Magritte’s terug in Rotterdam na wereldreis
Persbericht
Magritte's terug in Rotterdam na wereldreis
5 januari 2015
Het nieuwe jaar gaat goed van start in Museum Boijmans Van Beuningen met de terugkeer van drie reizende topstukken in de collectie. Bijna 1 miljoen Amerikanen genoten afgelopen jaar van de Rotterdamse Magritte's in New York, Houston en Chicago. De werken van Rene Magritte (1898-1967) zijn vanaf morgen te zien in een vernieuwde opstelling van de hoogstaande collectie surrealisme.
Na een reis van ruim een jaar viert het museum de thuiskomst van de drie kunstwerken met een nieuwe inrichting van de surrealisten zalen. Museum Boijmans Van Beuningen leende de schilderijen bij hoge uitzondering uit aan de grote Magritte tentoonstelling die te zien was in achtereenvolgens MoMA, de Menil Collection en het Art Institute Chicago.
Iconen op reis
In 2014 gingen meer dan 400 kunstwerken en objecten uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen op reis naar tentoonstellingen in binnen- en buitenland, waar meer dan 7 miljoen mensen van genoten. Dankzij deze internationale buiklenen weet het museum belangrijke kunstwerken - zoals afgelopen jaar iconische werken van Brancusi - naar Rotterdam te halen. Directeur Sjarel Ex: "De reizende topstukken zijn een visitekaartje voor Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen wereldwijd."
Edward James' balzaal
De Britse kunstmecenas Edward James speelt een verbindende rol tussen de Magritte's. Hij nodigde de kunstenaar in 1937 uit een aantal schilderijen te maken voor de balzaal van zijn appartement in Londen. Margritte verbleef vijf weken in James' huis en schilderde `Le modele rouge III', `La jeunesse illustree' en `Au seuil de la liberte'. De schilderijen hingen in James' balzaal vermoedelijk in nissen achter spiegelend glas en waren alleen zichtbaar als de verlichting aan was. In het museum zijn de schilderijen te zien samen met `La reproduction interdite'. Dit beroemde topstuk toont Edward James afgebeeld met zijn gezicht naar een spiegel in zijn balzaal. Vreemd genoeg is niet zijn gezicht in de spiegel zichtbaar, maar wordt zijn achterhoofd weerspiegeld.
Gezichtsbepalende verzameling
Het is de verdienste van de onlangs op 101-jarige leeftijd overleden oud-conservator Renilde Hammacher dat Museum Boijmans Van Beuningen zo'n uitzonderlijke en uitgebreide collectie surrealistische kunst bezit. Zij kocht in de jaren zestig en zeventig gezichtsbepalende werken als de bronzen `Venus de Milo aux trois tiroirs' (1936/1964) van Dali. Hammacher stelde daarnaast de legendarische Dali-tentoonstelling samen in 1970, die door de surrealistische meester zelf werd geopend. Sinds haar aanstelling is het surrealisme een belangrijk verzamelgebied in het museum met werken van internationaal niveau.