Nieuwjaarsrede burgemeester Van der Sluijs


Voorleeshulp

Burgemeester Van der Sluijs5 januari 2015 - Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op maandagavond 5 januari sprak burgemeester Van der Sluijs de volgende rede uit:

Dames en Heren,

Namens college en gemeenteraad wens ik u allen een zeer voorspoedig 2015 toe.

Welkom in dit vernieuwde raadhuis, waar wij u vanavond graag ontvangen. Het is niet alleen een vernieuwd gebouw, maar ook onze werkprocessen zijn aangepast aan het concept van een moderne overheid, flexibel, digitaal en meer op onze burgers gericht. Wij zijn daar trots op en willen dat graag
tonen.
Het project centrale huisvesting, zoals we dat in 2003 hebben ingezet zal in maart van dit jaar voltooid zijn met het gereedkomen van het vernieuwde en uitgebreide stadskantoor aan de overkant. Daarmee zal onze organisatie voor het eerst op een locatie gehuisvest zijn. Rest ons nog in
Voorburg een adequate vergaderruimte voor de gemeenteraad met goede commissie- en fractiekamers te realiseren.

Bewogen jaar
2014 was een bewogen jaar, zowel in de wereld als in onze lokale samenleving. De gemeenteraadsverkiezingen van maart brachten een politieke verschuiving met zich mee. De in mei gevormde coalitie van drie grote fracties bleek echter minder stevig dan het zich liet aanzien. Er wordt nu
onderhandeld over een politieke samenwerking met een gedeeltelijk andere signatuur.

Wereldwijd herdachten we in augustus het begin van de Eerste Wereldoorlog, maar begon onder onze neus bijna opnieuw een koude oorlog en in het Midden Oosten greep de uiterst radicale IS beweging in grote gebieden de macht met gruwelijke gevolgen.

Maar zonder twijfel is het neerhalen van vlucht MH17 het meest bepalende moment van het afgelopen jaar geweest, en zeker voor Nederland.
298 Mensen kwamen hierbij om het leven, waaronder 196 Nederlanders. Veel families werden getroffen, waaronder ook de familie Engels uit Voorburg, die hun dochter Lisanne verloren. Maar heel veel andere Nederlanders werden indirect getroffen door deze ramp doordat zij vrienden, bekenden of
collega's verloren. MH17 raakte het hele Nederlandse volk, dat bleek op 23 juli. Nationale rouw was afgekondigd maar werd een indrukwekkend uiting, omdat de mensen daar behoefte aan hadden.

Op 10 oktober overleed de 15 jarige Wesley Hoek na een noodlottig steekincident op de Corbulo school. Gedurende een week domineerde dit incident de media, maar de leegte in twee families, op de school en in vriendenkringen duurt veel langer en moet vooral tijdens de recente feestdagen heel
moeilijk te dragen zijn geweest.
Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat deze voorvallen veel publiciteit trekken en de rouw van achterblijvende families veel aandacht krijgt, maar het verdriet en de verslagenheid bij andere - minder in de publiciteit komende gevallen - waarbij kinderen of volwassenen om het leven komen, is
natuurlijk even groot. Ondanks de impact van de grote publiciteit mogen we dat niet uit het oog verliezen.

De verkiezingen van 19 maart leverde een politieke verschuiving op. Het oude college ging, het nieuwe kwam en was tot 2 december goed op weg.
Het project Duivenvoorde corridor bleek na de zomer een onverwacht groot tekort op te leveren . Wethouder Heleen Mijdam trok haar conclusies uit een gebrek aan vertrouwen in de gemeenteraad en vertrok.

Er is in het afgelopen jaar heel hard gewerkt om de rijkstaken op het gebied van zorg, jeugd en arbeidsparticipatie, die per 1 januari aan ons zijn overgedragen goed voor te bereiden. Wij zijn er klaar voor. Daarover straks meer.
Op het terrein van veiligheid valt op dat de criminaliteitscijfers over vrijwel de hele linie gedaald zijn. Het meest in het oog springt de daling van de woninginbraken, dat wederom behoorlijk gedaald is en circa 65% lager ligt dan in 2011. De Prinsenhofgroep, verantwoordelijk voor een groot
aantal inbraken in de stad, maar ook daarbuiten wordt niet langer aangemerkt als criminele jeugdgroep. Dit is het resultaat van beleid, heel veel inspanning, samenwerking met veel partners en niet te vergeten ook inzet en alertheid van onze burgers. Met enige trots mogen wij vaststellen dat
onze aanpak een voorbeeld is voor andere gemeenten en politie eenheden.

Het afgelopen jaar zag een verdere positieve invulling van het Damcentrum. Het ondernemersfonds gaf de ondernemers ook financiele ruimte om gezamenlijk activiteiten te ondernemen, waarbij rond de Vlietdagen en de kerst ook de vruchten van geplukt konden worden. Waardering voor de groep
ondernemers, die tijdens de lange periode van afbraak en opbouw de fakkel brandend hebben gehouden en hopelijk nu de vruchten mogen plukken van het nieuwe Damcentrum.

Dames en Heren,

1 januari 2015 is de start van veel verandering

De voorbereiding van de taken, die overgaan van het rijk op de gemeente, is afgerond. Nu staan we voor de uitvoering. Wij zijn goed voorbereid, maar met een verandering van deze omvang is het bijna onvermijdelijk dat er ook dingen mis zullen gaan. Daar zullen oplossingen voor gevonden worden.
Wij staan nu voor de continuiteit , maar de komende twee jaar gaan wij zorgen dat deze taken op een verstandige en effectieve manier worden ingebed in de gemeentelijke organisatie. Dat vraagt om vertrouwen. Onze burgers moeten er op kunnen rekenen, dat wij deze taken op een behoorlijke wijze
uitvoeren en dat problemen en misverstanden opgelost worden, zonder ons te verschuilen in de bureaucratie.

Laten we daarbij overigens niet vergeten, dat op de overgedragen taken door het rijk eerst stevig is bezuinigd. Onvermijdelijk zullen heel veel voorzieningen wat versoberd moeten worden, maar de gemeenten staan voor het bieden van zorg aan diegenen, die dat echt nodig hebben.
We werken samen met anderen, in de eerste plaats met Wassenaar en Voorschoten, maar ook met de andere gemeenten in Haaglanden, want soms vraagt een efficiente en kostenbewuste uitvoering gewoon een grotere schaal, zoals de negen gemeenten van Haaglanden.

Per 1 januari hebben wij afscheid genomen van het Stadsgewest Haaglanden. Het openbaar vervoer en de regionale economie vragen een nog grotere schaal, namelijk die van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die per dezelfde datum van start is gegaan. De Metropoolregio is een bundeling van de
gezamenlijke kracht van 24 gemeenten op een beperkt terrein, maar het is wel een schaal, die bijvoorbeeld op Europees niveau noodzakelijk is. In onze ingewikkelde samenleving blijft het kennelijk moeilijk om de juiste schaal en omvang voor samenwerking te vinden.

De organisatie van de Nationale Politie is een proces, dat niet zonder problemen verloopt. Twee jaar na de start zijn de lokale eenheden eindelijk gevormd, maar heel veel regionale diensten zullen pas in de loop van het jaar operationeel zijn. Dat neemt niet weg, dat politiezorg lokaal goed
wordt uitgevoerd, getuige ook de criminaliteitsontwikkeling waar ik zojuist over sprak. De in het vooruitzicht gestelde vruchten van de vorming van de nationale politie zullen echter nog wel even op zich laten wachten.

Dan heb ik meer reden tot tevredenheid over de brandweer. De brandweer is een effectief opererende organisatie geworden. Hier heeft de opschaling van negen gemeentelijke brandweerkorpsen tot een regionaal korps geleid tot een moderne en efficiente veiligheidsorganisatie - een van de beste,
zo niet de best presterende van ons land - en die in de afgelopen vier jaar ook nog een reductie van kosten met 10% heeft weten te bewerkstelligen. Wat mij betreft is een verdere opschaling van de veiligheidsregio uit den boze. Het kabinet trekt hopelijk lessen uit het proces van de nationale
politie, en mag zich ook rekenschap geven van het feit, dat de gemeenten 90% van de kosten van de brandweer betalen. Wij gaan er dus over en niet een minister!

Het samenwerken over de grenzen betekent echter niet dat het lokale niveau minder belangrijk is geworden. De gemeente ontwikkelt echter niet alleen maar beleid, wat dan door de organisatie wordt uitgevoerd of wordt opgedragen aan een uitvoeringsorganisatie. Een moderne overheid denkt na over
de toekomst van de samenleving en zoekt overleg daarover met haar burgers. De uitvoering komt tot stand door samenwerking met en tussen verschillende organisaties, die daar vanuit hun eigen verantwoordelijkheid en taakbenadering op inspelen. Dat is eigenlijk de essentie van regie en in 2018
moet Leidschendam-Voorburg een regiegemeente zijn.
De overheid wordt in dit proces steeds minder de bepaler en steeds meer verbinder. Dat betekent inspelen op veranderingen in de samenleving en mensen in hun kracht zetten. Het samenspel tussen de lokale overheid en groepen van burgers moet de toekomst maken. Gebruik maken ook, van kennis en
ervaring, die er bij burgers aanwezig is.

Dat laat onverlet dat wanneer burgers in omstandigheden terechtkomen, waarin zij niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen of daartoe de middelen niet meer hebben, de overheid dient bij te springen. Met de grote uitbreiding van het sociaal domein is die taak zeer omvangrijk geworden.
Zonder andere zorg behoeftigen tekort te willen doen wil ik vanavond - in navolging van mijn collega van Amsterdam - met name even stilstaan bij de zorg voor kinderen. Kinderen, die verwaarloosd of mishandeld worden en zeker kinderen, die gebukt gaan onder pestgedrag. Ook in 2014 hebben we
daarvan weer schrijnende gevallen gezien. In een aantal situaties zijn we dan te laat. Beter is dus om ons ermee te bemoeien, op het moment dat het nog verschil maakt en dus niet weg te kijken. Dit is dus een verantwoordelijkheid van de totale samenleving en niet alleen van de overheid.

Het project Duivenvoorde corridor heeft de gemoederen gedurende de laatste maanden stevig beziggehouden. Er valt veel over te zeggen, ook over de toekomst van dit gebied, maar de gemeenteraad heeft in december besloten een raadsenquete in te stellen naar de gang van zaken rond dit project. Dat
is niet alleen van belang om lessen te trekken uit de gang van zaken in de afgelopen jaren, maar ook een goede basis te leggen onder de toekomstige invulling van dit gebied.

Leidsenhage staat aan de vooravond van een vrijwel totale vernieuwing. Het bestemmingsplan zal op korte termijn in procedure gebracht worden. Hierover is intensief overleg gevoerd, zowel met ondernemers als met omwonenden en andere overheden. Aan veel, maar niet alle wensen is tegemoet
gekomen, maar aan de voorbereidingsperiode , die ruim vijf jaar geduurd heeft, komt nu een einde. Er moet gesloopt en weer opgebouwd worden om van Leidsenhage weer een topregionaal winkelcentrum te maken.

Het Damcentrum begint ondanks de economische crisis steeds meer een aantrekkelijk centrum te worden. Nieuwe initiatieven staan op stapel binnen de kring van ondernemers en met financiele steun van de provincie wordt een mooi aanlichtingsplan van de gebouwen rond de sluis opgesteld. De
terrassen en de nieuwe aanlegsteiger zorgen voor nieuwe levendigheid in dit gebied, dat zo lang een bouwput is geweest.

De gemeenteraad heeft in de begroting 2015 extra gelden opgenomen voor het centrummanagement. Hopelijk zullen de Herenstraat en de andere winkelgebieden in onze stad daar ook van gaan profiteren. In 2015 zullen wij met partijen uit het bedrijfsleven verder overleggen over initiatieven om
leegstaande kantoorruimten uit de markt te nemen en tot nieuwe bestemmingen te ontwikkelen. De kantoren op Leidsenhage zullen verdwijnen en mogelijk wordt ook in 2015 een aanvang gemaakt met de ontwikkeling op de CBS locatie, maar ook met andere partijen zijn wij in gesprek.

In relatie hiermee, dames en heren, kom ik tot een onderwerp, wat mogelijk tot het nodige ongemak zorgt. In september zijn een aantal woningen en gebouwen in Bovenveen beklad met anti-Joodse leuzen. In het afgelopen jaar zijn heftige discussies gevoerd rond de moskee in Leidschendam. Ook onze
stad worden discussies rond radicalisering, Jihadisme en de situatie in het Midden Oosten gevoerd en dat leidt ook in Leidschendam-Voorburg tot gevoelens van angst en onmacht. Die gevoelens leven breder dan ogenschijnlijk blijkt, bij christenen, joden, moslims of mensen, met een ander geloof
en mensen, die niet bij een kerkgenootschap zijn aangesloten.

Verantwoordelijkheid nemen

Als lokale samenleving moeten wij daar wat mee. Als gemeentebestuur willen wij onze verantwoordelijkheid nemen, maar wij kunnen dat niet alleen en wij hebben u daar bij nodig. Niets doen is geen optie, want dit leidt tot toename van verwijdering, angst en uitsluiting.
Nederland is uit traditie een samenleving waar minderheden zich vrij en veilig moeten voelen, en waar vluchtelingen in deze gevaarlijke wereld terecht moeten kunnen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de gevoelens van welbevinden van de oorspronkelijke bevolking daarbij in de
verdrukking zijn gekomen. Dit is een complex samenlevingsvraagstuk, maar wel een van de grote uitdagingen voor dit nieuwe jaar en de naaste toekomst. We moeten dus in gesprek met elkaar.

Dames en Heren, als wij de handen ineen slaan en discussie voeren met respect voor elkaar, dan kunnen wij van het zojuist begonnen jaar 2015 een succes maken.
Wij hebben deze bijeenkomst willen houden in ons prachtige vernieuwde raadhuis, waar wij bijzonder trots op zijn. Volgend jaar ontvangen wij u weer graag in de raadszaal in Swaensteijn en zo gaan wij dat net als het stadsontbijt afwisselen.

Voor diegenen, die nog niet eerder in het gebouw geweest zijn bestaat de mogelijkheid om onder begeleiding een korte rondleiding door het gebouw te maken en zelf te ervaren hoe uw gemeente anno 2015 werkt en hoe fraai oud en nieuw in dit gebouw met elkaar verbonden zijn.