Aandacht trekken anno 2015


De kritische succesfactor voor merken en media is het echt leren kennen van de consument, zodat de content hem raakt, zowel in vorm als qua inhoud. Dit vraagt om de juiste kennis van hoe aandacht werkt, hoe je het kan krijgen en vasthouden.

De aandacht van de consument kan alleen geclaimd worden als de content aansluit bij zijn interesses, of dit nu is via journalistieke of commerciele content. Er liggen evidente kansen in handig gebruik van consumentendata. Hierdoor wordt een relevant umfeld gekoppeld aan de passende consument.
Een consument die niet toevallig bezoeker is, maar eentje die ook echt voor open staat voor bepaalde content. Belangrijke randvoorwaarde voor succes is het vinden van de juiste plekken waar aandacht geclaimd kan worden. Die plekken vergroten de effectiviteit van adverteerders. Kwaliteit van
mediakeuzes gaat weer een grotere rol spelen!

Komend jaar verwacht ik dat grote merken steeds vaker de samenwerking aangaan met mediabedrijven die ingericht zijn om 24/7 content te produceren. Voor deze merken is het produceren van relevante content een enorme uitdaging. Het opbouwen van een stevige relatie met de consument wordt in
toenemende mate bepaald door de wijze waarop het merk in staat is om de consument te boeien met relevante informerende, inspirerende en converterende content. Echter, het non-stop, 24/7 interessant blijven via meerdere kanalen is kostbaar en vergt specifieke communicatieve kwaliteiten. Indien
mediabedrijven in staat zijn adverteerders te voorzien in deze behoefte, zal dit een win-win-situatie opleveren. De adverteerder krijgt hulp in zijn content creatie en content management, mediabedrijven ontwikkelen nieuwe geldstromen en diepere relaties. Uiteraard blijft journalistieke
onafhankelijkheid hierbij een must: dit is ons bestaansrecht en blijft ons onderscheidend vermogen.

Bij kleinere adverteerders met minder budget speelt een andere dynamiek. Zij worden overspoeld door oneindige (vooral online) marketingmogelijkheden en hebben daarom vaak een sterke behoefte aan een 'how-to-do-it' aanpak. Denk hierbij aan het geintegreerd en betaalbaar inzetten van de eigen
site, social media, SEO, SEA en branded content. Het Nederlandse MKB-landschap heeft behoefte aan slimme (geautomatiseerde) dienstverlening. Hierbij zijn automatisering, design en transparante resultaten doorslaggevend. Nederlandse mediabedrijven moeten hier een leidende rol in claimen.

Hoe moeten adverteerders, bureaus en mediabedrijven zich hiervoor organiseren? Ik verwacht bij mediabedrijven binnen een afzienbare tijd een integratie van de disciplines sales, marketing, ICT en creatie. Data-, performance (o.a. SEO/SEA)- en branded contentspecialisten krijgen een meer
centrale rol binnen marketing en sales. De impact van een verhaal of campagne kan bijvoorbeeld worden vergroot wanneer journalisten en creatieven samenwerken met UX-designers (video, infographics en sociale interactiviteit). Voor traditionele bedrijven zal deze vernieuwing een flinke kluif
zijn. Slim samenwerken met partijen die digitaal in hun DNA hebben, zal de oplossing kunnen zijn.

(column Nederlands MediaNieuws, Christel van den Hazel, directeur Advertising bij de Persgroep Nederland)