Centraal klachtenmeldpunt sociaal domein
Meldpunt is voor Centraal klachtenmeldpunt sociaal domein.
De Regio beheert met ingang van 5 januari 2015, namens zeven gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek, een regionaal klachtenmeldpunt sociaal domein. Het voordeel voor inwoners is dat hiermee een centraal meldpunt voor klachten is.
Op 1 januari zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de verstrekking van voorzieningen (zorg, ondersteuning en hulpmiddelen) in het sociaal domein. Aanbieders binnen het sociaal domein voeren zo'n voorziening uit. Als een inwoner een klacht heeft over de manier waarop de aanbieder de
voorziening uitvoert, kan hij vanaf 5 januari terecht bij het regionale klachtenmeldpunt sociaal domein.
Eerst proberen informeel op te lossen
Het klachtenmeldpunt registreert de klacht en neemt contact op met de betreffende aanbieder. Daarbij wordt gevraagd om, zo mogelijk, samen met de klager tot een informele oplossing te komen. Lukt dat niet, dan treedt de klachtenregeling van de aanbieder in werking. Alle aanbieders in de regio
moeten een eigen klachtenregeling hebben. De aanbieder is verplicht het klachtenmeldpunt te informeren over de manier waarop de klacht wordt behandeld en wordt opgelost.
Het klachtenmeldpunt ziet erop toe dat de aanbieder de klacht correct behandelt. Zodra de aanbieder meldt dat de klacht informeel of formeel is opgelost, communiceert het klachtenmeldpunt daarover met de inwoner. Met deze werkwijze bewaken de gemeenten de kwaliteit van de dienstverlening aan
hun inwoners.
Bereikbaarheid
Het klachtenmeldpunt is zowel telefonisch als digitaal bereikbaar. Telefonisch kan een klacht op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur gemeld worden op nummer: 035-692 62 02.
Digitaal kan 24/7 een klachtenformulier worden ingevuld. Dat kan via het e-mailadres klachtenmeldpunt@regiogenv.nl of via een formulier op de website van de Regio Gooi en Vechtstreek: www.regiogenv.nl.
De gemeenten Weesp en Wijdemeren maken geen gebruik van dit klachtenmeldpunt.