Premediation: prettig contact met de overheid
5 januari 2015
Premediation: prettig contact met de overheid
De gemeente Almere doet vanaf 1 januari 2015 mee met de pilot Premediation van het programma `Prettig contact met de overheid' van het ministerie van BZK. Premediation houdt in dat een medewerker van de gemeente bij een mogelijk conflict persoonlijk contact opneemt en in gesprek gaat met de
betreffende inwoner of ondernemer. Zo kunnen beide partijen informeel een oplossing zoeken.
De gemeente zet premediation in bij bezwaarschriften. Voor de informele aanpak van `Prettig contact met de gemeente Almere' zetten we de vaardigheden in die we ook bij mediation gebruiken, zoals luisteren, samenvatten en doorvragen. Als er een bezwaarschrift binnenkomt, neemt een medewerker
indien mogelijk direct telefonisch contact op met de indiener. Zo kunnen we opkomende conflicten snel oplossen. Een bezwaarschriftenprocedure is dan vaak niet meer nodig.
Voor de informele aanpak van `Prettig contact met de gemeente Almere' zetten we de vaardigheden in die we ook bij mediation gebruiken, zoals luisteren, samenvatten en doorvragen. Het ministerie ondersteunt de gemeente met trainingen en vraagt in ruil daarvoor het bijhouden van de resultaten.