'Die mensen werken vanuit passie, niet vanuit journalistieke ervaring'
Hyperlocal Academy spijkert exploitanten lokale nieuwssites bij
Ik ben fan
De eerste twee workshoprondes van de Hyperlocal Academy zitten erop. Op de Hogeschool Utrecht werden exploitanten van lokale nieuwswebsites journalistiek bijgespijkerd. Een nieuwe reeks start in februari. `Er zijn maar weinig spelers in deze markt die het lang volhouden, terwijl ze wel een
belangrijke rol kunnen spelen.'
* Tag personen
[USEMAP]
Hyperlocals
In de eerste workshops van de Hyperlocal Academy leerden de mensen achter de hyperlocals over geld verdienen met hun site, content management systemen, social media en contentstrategieen. De lokale nieuwswebsites kunnen voor een gemeenschap erg belangrijk zijn, maar ontberen vaak kennis, stelt
cursusmanager Goof van de Winkel. "We zien dat er veel lokale nieuwssites worden opgericht, maar het lang volhouden is soms lastig. Omdat ze wel een belangrijke rol kunnen spelen willen we ze met deze workshops handvatten aanbieden om hun site zo goed mogelijk te runnen."
Marco van Kerkhoven, een van de workshopbegeleiders, denkt dat lang volhouden niet het probleem is, maar eerder de manier waarop de nieuwssites te werk gaan. "Daarom is het van belang om bijvoorbeeld contentstrategieen te bespreken, en journalistieke basisprincipes als hoor en wederhoor."
Lokale nieuwssites worden vaak gestart door betrokken mensen in een bepaalde gemeente, die vinden dat er iets moet veranderen, legt hij uit. "Die mensen doen dat vanuit passie, niet vanuit journalistieke ervaring."
Dat laatste geldt ook voor workshopdeelnemer Malva Castelijns, die naast haar baan als application manager de site beuningen.nieuws.nl opstartte. Met een team enthousiaste vrijwilligers zorgt ze ervoor dat de lokale nieuwsvoorziening op peil blijft. "Het is veel werk, maar wel heel leuk. Het
stoorde me dat er weinig met lokaal nieuws werd gedaan. Nu schrijven wij over de gemeentepolitiek."
Lokale content blijft liggen
Van Kerkhoven deed in 2013 samen met Piet Bakker onderzoek naar hyperlocals, en kwam tot de conclusie dat ze lokaal een belangrijke rol spelen. "De regionale media trekken zich steeds meer terug door geldgebrek. Er is content die blijft liggen. De hyperlocals kunnen in dat gat springen, en
daardoor belangrijk zijn voor de lokale democratie en nieuwsvoorziening."
Uit het onderzoek bleek verder dat er van de 417 gemeenten in Nederland 199 zijn met een of meerdere lokale nieuwssites met eigen nieuws. Die sites worden gerund door 123 eigenaren, waarvan er 88 een site hebben en 35 meerdere. Per jaar komen er zo'n 7 a 8 hyperlocals bij. De onderwerpen
waarover ze schrijven zijn veelal gericht op politiek, cultuur/uitgaan en misdaad/112. Begin februari presenteert het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek het onderzoek dat afgelopen jaar is gedaan naar zowel de online en offline nieuwsvoorziening in de regio.
Actie-journalistiek
"Uit het onderzoek maak ik op dat er behoefte is aan hyperlocals, zowel vanuit lezers als vanuit adverteerders", stelt Van Kerkhoven. De kwaliteit tussen de hyperlocals en de contentstrategie-modellen die ze gebruiken verschillen echter nogal. Sommige exploitanten zien de sites bijvoorbeeld
vooral als advertentieplatform, en creeren geen eigen nieuws. Hoe moet het dan wel? Van Kerkhoven is erg te spreken over Alphens.nl. Een goedlopende hyperlocal, die naast nieuws ook veel eigen columns plaatst. "In de gemeenteraadsverkiezingen heeft de site daarmee enorm campagne gevoerd. Een
vorm van actie-journalistiek, waarbij je natuurlijk vraagtekens kunt plaatsen bij de onafhankelijkheid. Maar het blijkt wel een succesvolle formule."
De nieuwe reeks workshops van de Hyperlocal Academy start in februari:
Commercieel actieplan opstellen - 5 februari
Meer uit Wordpress halen - 12 februari
Inzet Sociale media kanalen - 18 februari
Content Strategieen bepalen - 27 februari
Mail voor meer informatie en aanmelden voor de workshops naar Goof van de Winkel (goof.vandewinkel[at]hu.nl).
Bijdragen
[IMG]Jolien Scholte, [IMG]Pieter Rebel