'Advertentie drinkwaterbedrijf misleidend en oneerlijk'
Reclamecode Commissie vindt advertentie drinkwaterbedrijf Evides te ongenuanceerd
AMSTERDAM, 20141223 -- De Reclamecode Commissie heeft gisteren op een klacht van Aquacombi Nederland een advertentie van het Zeeuwse drinkwaterbedrijf Evides "misleidend en daardoor oneerlijk" genoemd. Aquacombi protesteerde bij de commissie tegen een advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant waarin het gebruik van waterontharders sterk werd ontraden. Aquacombi verkoopt in Nederland onder meer de Aquacell, een waterontharder op basis van ionenwisseling.
De tekst in de advertentie "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water (...) leidingen en apparaten binnenshuis aantasten" en "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water leiden tot risico's voor de volksgezondheid" is volgens de Reclamecode Commissie "te ongenuanceerd, nu deze bij de gemiddelde consument de onjuiste indruk kan wekken dat bij elke waterontharder onder omstandigheden aantasting van de leidingen door corrosie te verwachten valt". Evides heeft ten onrechte alle waterontharders ontraden terwijl het waterbedrijf tijdens de zitting van de Reclamecode Commissie erkende dat deze uitspraken niet gelden voor waterontharders die werken op basis van ionenwisseling, zoals het geval is met de Aquacell van Aquacombi.
De directeur van Aquacombi, Gerrit Dijkstra, is blij met de uitspraak. "Maar ik had ook niet anders verwacht", zegt hij. "Ik hoop dat nu ook de andere drinkwaterbedrijven in Nederland hun voorlichting op dit punt gaan nuanceren. Ze stellen allemaal te makkelijk dat het drinkwater geen verbetering nodig heeft. Dat is helemaal waar voor zover het drinkwater betreft. Maar niet als het water gebruikt wordt om te wassen, te spoelen of schoon te maken. Door het water te ontharden met een Aquacell kun je flink besparen op slijtage, niet alleen van leidingen maar ook van allerlei apparatuur zoals cv-ketels, boilers, koffiezetapparaten, wasmachines, vaatwassers, strijkijzers enzovoorts. Je krijgt geen kalksteen meer en de kalksteen die er al is, lost geleidelijk op. Je bespaart ook op wasmiddelen want je hebt vaak nog maar de helft minder nodig en het goedkoopste wasmiddel is al goed genoeg. Bovendien is het water van de Aquacell een zegen voor het milieu: geen antikalk meer nodig in de wc en het rendement van bijvoorbeeld een boiler blijft maximaal omdat het verwarmingselement niet langer eerst de kalksteen moet verwarmen voordat het water warm wordt."
Voorlichting
Evides voerde op de zitting van de Reclamecode Commissie onder meer als verweer aan dat haar advertentie geen reclame betrof maar voorlichting. Daarom zou zij zich niet over de verschillende methodes van waterontharding hebben willen uitspreken. Dat zou eerder een taak zijn van de Consumentenbond. De Reclamecode Commissie verwierp dat verweer omdat de advertentie duidelijk een aanprijzend karakter had voor het waterbedrijf Evides. En door de generaliserende tekst "kan de gemiddelde consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie - het niet aanschaffen van een waterontharder - te nemen dat hij anders niet had genomen", aldus de uitspraak van de Reclamecode Commissie.