Zorgverzekeringen kennen `cybermondays'
donderdag 11 december 2014
Aantal overstappers na Sinterklaas toegenomen,verhogen eigen risico niet populair
Overstappen op een nieuwe zorgverzekeraar is na Sinterklaas echt van start gegaan, zo blijkt uit de Overstapmonitor zorgverzekeringen van advertentienetwerk Zanox. In vergelijking met 2013 ligt het aantal bezoekers op informatieve zorgverzekeringssites nu al 3 procent hoger. Verder weet Zanox
van de aangesloten zorgwebsites in haar netwerk dat het niet populair is bij overstappers om het eigen risico te verhogen. Uit de Overstapbarometer blijkt bovendien dat doordeweekse avonden favoriet zijn als het aankomt op overstappen, met een piek op de maandag.
Traditiegetrouw maken alle zorgverzekeraars in het najaar hun premies voor het komende jaar bekend. Het startsein voor de consument om zich te herorienteren. Uit de Overstapbarometer komt naar voren dat het besluit om te wisselen van zorgverzekeraar later genomen wordt dan in voorgaande jaren.
Dit jaar nam het aantal overstappers pas na Sinterklaas toe. De consument lijkt zich aan de timing van de verzekeraars aan te passen en neemt zijn beslissing pas ruim nadat alle premies bekend zijn gemaakt. Ook de publiciteit rond vergelijkingssites en de aandacht vanuit de politiek kan een
reden zijn voor de latere overstapbeslissing. De verwachting is dat de overstappiek, zoals ieder jaar, na kerst plaatsvindt met de knaller in de laatste 2 dagen van het jaar.
Prijs en zorgkeuzevrijheid zijn bepalend
De consument beslist dit jaar misschien laat, maar tot nu toe is het aantal mensen dat zich orienteert wel groter. Dit aantal ligt volgens Zanox 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Een verklaring hiervoor is de premieverhoging van de meeste verzekeringsmaatschappijen. Voor veel
consumenten vormt dit een prikkel om op zoek te gaan naar een nieuwe zorgverzekering. Budgetpolissen zijn dan ook populair. Maar het gaat consumenten niet alleen om de prijs. Ook een ruime zorgkeuze is belangrijk. Veel mensen willen een verzekering met veel keus in zorgaanbieders, zo blijkt
uit het onderzoek.
Cybermondays
Verreweg de meeste mensen regelen hun overstap online, wees een onderzoek van Zanox vorig jaar uit (83 procent). De knoop wordt meestal in de avonduren doorgehakt. Ook kennen zorgverzekeringen `cybermondays': een overstappiek op de maandag, waarbij de aanloop al op de zondagavond plaatsvindt.
Dit in tegenstelling tot de vrijdag en zaterdag, waarop weinig overstappen plaatsvinden.
Quotes
Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij advertentienetwerk Zanox: "Aan de Zanox Overstapbarometer kunnen we aflezen dat de consument meer dan ooit zorgvuldig zijn zorgverzekering kiest. De consument speurt naar de beste deal en schroomt niet om online over te stappen op een nieuwe
zorgverzekeraar. Dit jaar hebben de meeste verzekeraars de zorgpremies verhoogd, waardoor consumenten nog bewuster hun zorgverzekering kiezen. Dat blijkt uit het toegenomen aantal bezoekers op orientatiewebsites en de populariteit van zorgverzekeringen met een lage premie in combinatie met
ruime zorgkeuzevrijheid. Een andere opvallende ontwikkeling is dat overstappers nauwelijks kiezen voor het verhogen van het eigen risico om uit te komen op een lagere maandpremie. Dit zijn duidelijke signalen dat de zorgverzekeraars dit jaar om de gunst dingen van de bewuste en geinformeerde
consument. Informatieve zorgwebsites en vergelijkers van zorgverzekeringen helpen de consument bij het nemen van de juiste keuze en deze worden dan ook intensief geraadpleegd."
Over Zanox
Zanox is gespecialiseerd in online performance advertising: een manier van adverteren waarbij de adverteerder enkel voor meetbare resultaten betaalt, namelijk sales en leads. Het advertentienetwerk is bekend geworden met affiliate marketing en werd in 2013 verkozen tot het beste affiliate
netwerk van Nederland. Naast affiliate marketing kunnen adverteerders via Zanox gebruik maken van publishers op gebieden als e-mailmarketing, display-, search-, en mobile advertising. Tevens biedt Zanox aanvullende producten als conversieoptimalisatie en kwalitatieve product datafeeds, zodat
adverteerders en publishers maximaal rendement uit het online verkeer realiseren. De missie van het netwerk is om de `consumer journey' van consumenten efficienter en plezieriger te maken. Voor Zanox en zijn partners is een aankoop hierbij altijd de eindbestemming.
Al vanaf 1999 is Zanox actief in Nederland met het in 2011 overgenomen M4N. Sinds de overname kan het bedrijf zich de Nederlandse marktleider op het gebied van online performance advertising noemen. Zanox werkt onder andere voor Zalando, De Bijenkorf, Coolblue, KPN, T-Mobile en Centraal Beheer
Achmea. Zanox maakt deel uit van de Zanox-groep, een bedrijf dat zich wereldwijd inzet voor ruim 4000 adverteerders. ZANOX.de AG is onderdeel van Axel Springer AG en het Zwitserse PubliGroupe AG met respectievelijk een aandelenverdeling van 52,5 en 47,5 procent. Meer informatie vindt u op
www.zanox.com.