Zorgverzekeraars ondermijnen solidariteitsbeginsel


ROTTERDAM, 20141208 -- Door marketingtrucs toe te passen weten zorgverzekeraars steeds meer jonge, gezonde klanten te vinden. Jonge mensen, die over het algemeen minder zorgkosten maken zijn goedkoper voor verzekeraars omdat minder hoeft te worden uitgekeerd. Volgens ex-politicus André Rouvoet, bestuursvoorzitter van Zorgverzekeraars Nederland ondermijnen zorgverzekeraars hiermee het solidariteitsbeginsel.

In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is vastgelegd dat zorgverzekeraars een acceptatieplicht hebben; de zorgverzekering moet iedereen die dit wil, accepteren voor de basisverzekering. Het solidariteitsbeginsel houdt in dat elke verzekerde het recht heeft op dezelfde zorg en dezelfde premie, onafhankelijk van de medische conditie. Door alleen te werven onder specifieke groepen van de bevolking, zoals jonge-, gezonde- of hoogopgeleide mensen zullen andere zorgverzekeraars moeten opdraaien voor de kosten die niet-gezonde mensen maken.

Hiermee reageert Rouvoet op een artikel dat onlangs in de Volkskrant verscheen. In dit artikel wordt de zorgverzekeraar Promovendum aangehaald, die eigenlijk dezelfde verzekering als VGZ aanbiedt, alleen onder een andere naam.

Ook de toezichthouder op de zorg, de Nederlandse Zorgautorteit (NZA) heeft de marketingpraktijken onwenselijk genoemd. www.goedkoopstezorgverzekering.nl doet jaarlijks onderzoek naar de premies van alle zorgverzekeringen en bevestigt dat er veel kritische geluiden zijn. Zij vergelijken de zorgverzekeringen ieder jaar en zien in 2015 een substantiële stijging in de premie, die hoofdzakelijk wordt verhoogd als gevolg van de vergrijzing.