50 Plus


50PLUS doet voorstellen voor volksgezondheid

Zorg SXC

Mantelzorg, de overheveling van taken naar gemeenten, dementie en seniorvriendelijke ziekenhuizen bracht 50PLUS-Tweede Kamerlid Henk Krol ter sprake woensdag 19 november tijdens de begrotingsbehandeling Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Krol deed tal van voorstellen.

De plannen en ingrepen met betrekking tot de zorg en de Jeugdwet noemde hij niet mals. 50PLUS maakt zich hierover ernstige zorgen. "Zo'n belangrijke overheveling van taken doe je gefaseerd, zorgvuldig en met voldoende budget. Zeker in het begin zullen de gemeenten eerder méér dan minder geld nodig hebben. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid'', sprak de 50PLUS-volksvertegenwoordiger.

Hij noemde het onacceptabel dat de grote korting op het budget en de beleidsvrijheid van gemeenten worden goedgepraat met het argument dat zij dichter bij de burgers staan en dus flexibeler kunnen inspelen op lokale behoeften.

"Er zijn gemeenten waar huishoudelijke hulp helemaal geschrapt is. Wonen daar dan geen mensen die behoefte hebben aan deze ondersteuning? Een duidelijker voorbeeld dat het gaat om een bezuinigingsmaatregel is haast niet te geven. 50PLUS maakt zich ernstig zorgen over voldoende beschikbaarheid van dagbesteding, over de vele zaken omtrent inkoop die nog niet duidelijk of geregeld zijn, het tekort aan wijkverpleegkundigen en het tekort aan én de belasting van huisartsen. Zij zullen meer en complexere zorg moeten bieden aan langer thuiswonende ouderen. 50PLUS pleit dan ook voor meer ondersteuning van de huisarts door een specialist ouderengeneeskunde", bracht Henk Krol naar voren.

Hieronder andere belangrijke passages uit de bijdrage van Henk Krol aan de begrotingsbehandeling.

"Veel ouderen willen langer thuis blijven wonen; dat is een duidelijke maatschappelijke ontwikkeling. Het heeft gevolgen op velerlei gebied, onder meer voor de mantelzorg. Uit onderzoek van de GGD's, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat veel ouderen mantelzorg verrichten. Het lijkt zelfs dat met het stijgen van de leeftijd het aantal uren mantelzorg toeneemt. Dat loopt van een gemiddelde 10 uur voor mensen tot 65 jaar tot liefst 24 uur voor 85-plussers. Dat wil dus zeggen dat een deel nóg meer mantelzorg verleent. We hebben het dan bijna over een fulltime baan. En dat met een enorme verantwoordelijkheid! Het is risicovol om zoveel mantelzorg op te hangen aan deze groep. Het gevaar op uitval is immers groot, en dan is de mantelzorger zelf plots slachtoffer, net als degene die hij of zij verzorgt."

"Alsof dit niet al alarmerend genoeg is, werd onlangs duidelijk dat veel gemeenten de mantelzorgers onvoldoende in beeld hebben. Zés weken voor het begin van 2015! Is de staatssecretaris het eens met de constatering dat het niet wenselijk is dat zoveel afhangt van de mantelzorg die door de groep oudste ouderen wordt verleend? Wat gaat hij doen in de richting van gemeenten om hen te bewegen mantelzorgondersteuning voortvarend op te pakken? Realiseert de staatssecretaris zich dat ook steeds meer mantelzorgers moeten reizen om de zorg te verlenen? Denk aan kinderen van hulpbehoevende ouders. Deze groep maakt soms veel reiskosten, wat nu niet voor iedereen op te brengen is. Als er meer wordt gevraagd van mantelzorgers, moet dit ook gefaciliteerd worden. Daarom zal 50PLUS een motie indienen om een onderzoek naar de fiscale aftrekbaarheid van reiskosten te bewerkstelligen."

"Daarnaast maakt 50PLUS zich zorgen over mensen met dementie. Per 2015 valt er veel weg. Zo signaleert Alzheimer Nederland dat casemanagement dementie vaak niet meer wordt ingekocht. Dit betekent een extra belasting voor mantelzorgers. Mantelzorg moet optimaal gefaciliteerd worden. Bovendien valt hiermee een deel van de structuur weg die zo belangrijk is voor dementerenden. 50PLUS vindt dat casemanagement dementie geborgd moet zijn."

"50PLUS is geen voorstander van het in het leven roepen van allerlei keurmerken en certificaten. Maar het keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis, geïnitieerd door meerdere ouderenorganisaties, heeft onze warme sympathie. Immers, uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 ouderen het ziekenhuis in een slechtere conditie verlaat dan men er in ging! Dat is schokkend en onnodig. Zorg voor met name kwetsbare ouderen vereist specifieke kennis en kunde. Het aantal kwetsbare ouderen dat in het ziekenhuis ligt of terechtkomt neemt toe. Welke mogelijkheden ziet de minister om meer ziekenhuizen ertoe te bewegen seniorvriendelijker te worden? 50PLUS pleit voor nog meer aandacht hiervoor in opleidingen die gericht zijn op ziekenhuiszorg."

"Met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie zien wij steeds vaker dat mensen afzien van noodzakelijke zorg vanwege het eigen risico. Ze weten bovendien vaak niet van de mogelijkheid tot medicatiebeoordeling. Deze drempel móet zoveel mogelijk worden weggehaald. Daarom pleit 50PLUS ervoor om de medicatiebeoordeling door apothekers of huisartsen uit het eigen risico te halen. Uit onderzoek van de Stichting Farmaceutische Kengetallen blijkt dat dit niet tot hogere collectieve lasten leidt."

"Een boete bij het niet betalen van de zorgpremie werkt alleen als het niet betalen hiervan onwil is. Velen echter betalen hun premie niet omdat zij dat niet meer kunnen opbrengen. Dan brengt een boete mensen verder in de problemen en werkt daarmee averechts. Is de minister het met 50PLUS eens dat niet betalen niet altijd een kwestie van onwil is, maar vaak een kwestie van onvermogen, en dat de boete derhalve niet per definitie het juiste instrument is?"