50 Plus
50PLUS doet voorstellen
voor volksgezondheid
Zorg SXC
Mantelzorg, de overheveling van taken naar gemeenten, dementie en
seniorvriendelijke ziekenhuizen bracht 50PLUS-Tweede Kamerlid Henk Krol
ter sprake woensdag 19 november tijdens de begrotingsbehandeling
Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Krol deed tal van voorstellen.
De plannen en ingrepen met betrekking tot de zorg en de Jeugdwet noemde
hij niet mals. 50PLUS maakt zich hierover ernstige zorgen. "Zo'n
belangrijke overheveling van taken doe je gefaseerd, zorgvuldig en met
voldoende budget. Zeker in het begin zullen de gemeenten eerder méér
dan minder geld nodig hebben. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid'',
sprak de 50PLUS-volksvertegenwoordiger.
Hij noemde het onacceptabel dat de grote korting op het budget en de
beleidsvrijheid van gemeenten worden goedgepraat met het argument dat
zij dichter bij de burgers staan en dus flexibeler kunnen inspelen op
lokale behoeften.
"Er zijn gemeenten waar huishoudelijke hulp helemaal geschrapt is.
Wonen daar dan geen mensen die behoefte hebben aan deze ondersteuning?
Een duidelijker voorbeeld dat het gaat om een bezuinigingsmaatregel is
haast niet te geven. 50PLUS maakt zich ernstig zorgen over voldoende
beschikbaarheid van dagbesteding, over de vele zaken omtrent inkoop die
nog niet duidelijk of geregeld zijn, het tekort aan
wijkverpleegkundigen en het tekort aan én de belasting van huisartsen.
Zij zullen meer en complexere zorg moeten bieden aan langer
thuiswonende ouderen. 50PLUS pleit dan ook voor meer ondersteuning van
de huisarts door een specialist ouderengeneeskunde", bracht Henk Krol
naar voren.
Hieronder andere belangrijke passages uit de bijdrage van Henk Krol aan
de begrotingsbehandeling.
"Veel ouderen willen langer thuis blijven wonen; dat is een duidelijke
maatschappelijke ontwikkeling. Het heeft gevolgen op velerlei gebied,
onder meer voor de mantelzorg. Uit onderzoek van de GGD's, het Centraal
Bureau voor de Statistiek en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
Milieu blijkt dat veel ouderen mantelzorg verrichten. Het lijkt zelfs
dat met het stijgen van de leeftijd het aantal uren mantelzorg
toeneemt. Dat loopt van een gemiddelde 10 uur voor mensen tot 65 jaar
tot liefst 24 uur voor 85-plussers. Dat wil dus zeggen dat een deel nóg
meer mantelzorg verleent. We hebben het dan bijna over een fulltime
baan. En dat met een enorme verantwoordelijkheid! Het is risicovol om
zoveel mantelzorg op te hangen aan deze groep. Het gevaar op uitval is
immers groot, en dan is de mantelzorger zelf plots slachtoffer, net als
degene die hij of zij verzorgt."
"Alsof dit niet al alarmerend genoeg is, werd onlangs duidelijk dat
veel gemeenten de mantelzorgers onvoldoende in beeld hebben. Zés weken
voor het begin van 2015! Is de staatssecretaris het eens met de
constatering dat het niet wenselijk is dat zoveel afhangt van de
mantelzorg die door de groep oudste ouderen wordt verleend? Wat gaat
hij doen in de richting van gemeenten om hen te bewegen
mantelzorgondersteuning voortvarend op te pakken? Realiseert de
staatssecretaris zich dat ook steeds meer mantelzorgers moeten reizen
om de zorg te verlenen? Denk aan kinderen van hulpbehoevende ouders.
Deze groep maakt soms veel reiskosten, wat nu niet voor iedereen op te
brengen is. Als er meer wordt gevraagd van mantelzorgers, moet dit ook
gefaciliteerd worden. Daarom zal 50PLUS een motie indienen om een
onderzoek naar de fiscale aftrekbaarheid van reiskosten te
bewerkstelligen."
"Daarnaast maakt 50PLUS zich zorgen over mensen met dementie. Per 2015
valt er veel weg. Zo signaleert Alzheimer Nederland dat casemanagement
dementie vaak niet meer wordt ingekocht. Dit betekent een extra
belasting voor mantelzorgers. Mantelzorg moet optimaal gefaciliteerd
worden. Bovendien valt hiermee een deel van de structuur weg die zo
belangrijk is voor dementerenden. 50PLUS vindt dat casemanagement
dementie geborgd moet zijn."
"50PLUS is geen voorstander van het in het leven roepen van allerlei
keurmerken en certificaten. Maar het keurmerk seniorvriendelijk
ziekenhuis, geïnitieerd door meerdere ouderenorganisaties, heeft onze
warme sympathie. Immers, uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 ouderen het
ziekenhuis in een slechtere conditie verlaat dan men er in ging! Dat is
schokkend en onnodig. Zorg voor met name kwetsbare ouderen vereist
specifieke kennis en kunde. Het aantal kwetsbare ouderen dat in het
ziekenhuis ligt of terechtkomt neemt toe. Welke mogelijkheden ziet de
minister om meer ziekenhuizen ertoe te bewegen seniorvriendelijker te
worden? 50PLUS pleit voor nog meer aandacht hiervoor in opleidingen die
gericht zijn op ziekenhuiszorg."
"Met de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der
Pharmacie zien wij steeds vaker dat mensen afzien van noodzakelijke
zorg vanwege het eigen risico. Ze weten bovendien vaak niet van de
mogelijkheid tot medicatiebeoordeling. Deze drempel móet zoveel
mogelijk worden weggehaald. Daarom pleit 50PLUS ervoor om de
medicatiebeoordeling door apothekers of huisartsen uit het eigen risico
te halen. Uit onderzoek van de Stichting Farmaceutische Kengetallen
blijkt dat dit niet tot hogere collectieve lasten leidt."
"Een boete bij het niet betalen van de zorgpremie werkt alleen als het
niet betalen hiervan onwil is. Velen echter betalen hun premie niet
omdat zij dat niet meer kunnen opbrengen. Dan brengt een boete mensen
verder in de problemen en werkt daarmee averechts. Is de minister het
met 50PLUS eens dat niet betalen niet altijd een kwestie van onwil is,
maar vaak een kwestie van onvermogen, en dat de boete derhalve niet per
definitie het juiste instrument is?"