Wijze lessen van journalistieke vernieuwers


De journalist als ondernemer en marketeer
Ik ben fan

Tijdens de jaarlijkse Nacht van de Journalistiek in Den Haag laten journalistieke vernieuwers van zich horen: de journalist anno nu moet ook marketeer zijn, en zichzelf in de kijker spelen.

* Tag personen
[USEMAP]

Nacht van de Journalistiek

Chris Klomp, Erwin Blom en Marten Blankesteijn nemen plaats achter de microfoon in Nieuwspoort, Den Haag. De drie zijn vernieuwers in de journalistiek die, ieder op hun eigen manier, het heft in eigen handen hebben genomen. Erwin Blom is de oprichter van Fast Moving Targets en het nieuwe
Innovation Station, Marten Blankesteijn is de man achter Blendle, de online kiosk voor losse artikelen, en Chris Klomp doet live verslag van rechtszaken via Twitter, aan zijn daarvoor betalende volgers.

Hoe je betalende klanten vindt is voor alle drie een belangrijke vraag. Klomp: "De opvatting `internet is gratis', is er toch bij veel mensen, en dat is wel een probleem. Al denk ik wel dat de generatie die het normaler vindt om online voor iets te betalen er nu aan komt." Blankesteijn: "Dat
is precies wat we met Blendle proberen te bereiken: een mentaliteitsverandering, dat mensen weer gaan betalen voor journalistiek." Hij geeft daarbij als voorbeeld de muziek: vijf jaar geleden betaalde niemand meer voor muziek, nu is er een mentaliteitsverandering en een goed alternatief,
waardoor we er wel weer voor zijn gaan betalen. Blom haakt daarop in: "Als je innovatie wil brengen moet je niet alleen naar je eigen industrie kijken. Juist ook in andere industrieen lopen gelijke lijnen."

Journalist anno nu is ook marketeer

De drie vernieuwers zijn het erover eens dat de journalist anno nu ondernemend moet zijn, en verstand moet hebben van marketing. "Journalistiek en ondernemerschap zijn niet meer los van elkaar te zien", vindt Klomp. "Marketing is ontzettend belangrijk, omdat je wel gevonden moet worden", stelt
Blankesteijn. "Tijdens het WK voetbal was er een site met wedstrijdverslagen, totaal geen grote naam, maar ze hadden hun marketing perfect op orde. Die verkochten op Blendle soms meer dan De Telegraaf." Blom is het er roerend mee eens. "Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een goede
journalist van nu moet een nog betere marketeer zijn. Maak jezelf op zoveel mogelijk platforms bekend." Iemand in het publiek vat het belang daarvan treffend samen: "De trending topics zijn de nieuwe voorpagina's."

Hebben de heren nog tips? Klomp: "Zorg dat je bereik hebt, en weet wat mensen willen. Ik heb niet toevallig duizenden volgers, daar heb ik heel hard voor gewerkt." Blankesteijn vindt vooral dat je moet ontdekken waar je zelf goed in bent. "Ik denk dat het goed is om van alles te proberen om
daar achter te komen." Blom vindt dat de jonge journalisten van nu zich in de kijker moeten spelen. "Publiceren is ook een vorm van solliciteren. Creeer een podium voor jezelf, en kijk niet alleen naar wat er al bestaat, maar juist ook wat er nog niet is."

Lees verder

* Website Nacht van de Journalistiek
* Fotoverslag Nacht van de Journalistiek

Bijdragen

[IMG]Jolien Scholte, [IMG]Pieter Rebel