Onderzoek oorzaak vliegramp MH17 gaat door vanuit Den Haag
De inzet van het team is eerst gericht op het rapport van voorlopige bevindingen dat de Raad over enkele weken wil publiceren. In dat rapport staan de eerste feitelijke bevindingen uit het onderzoek gebaseerd op verschillende bronnen zoals de Cockpit Voice Recorder en de Flight Data Recorder (zwarte dozen), gegevens van de luchtverkeersleiding, radarbeelden en bijvoorbeeld (satelliet)foto's. Deze gegevens worden op dit moment met elkaar vergeleken en daarna geanalyseerd.
Door de gewijzigde veiligheidssituatie in Oost Oekraine is het onduidelijk of de gegevens aangevuld kunnen worden met verder onderzoek op de crashsite. Tot nu toe zijn alleen vlak na de crash enkele onderzoekers onder leiding van Oekraine kort op de crashsite geweest. Sinds de Onderzoeksraad voor Veiligheid de leiding heeft over het onderzoek is er voor het team geen nieuwe mogelijkheid geweest de rampplek te bezoeken. De onderzoekers die in Charkov en Soledar stand-by stonden om naar het rampgebied te reizen, zijn afgelopen week teruggekeerd naar Nederland. Dit hangt samen met de verslechterde veiligheidssituatie in Oost Oekraine en het besluit van het kabinet om de crashsite vooralsnog te verlaten.
De Onderzoeksraad is met een liaison vertegenwoordigd op de ambassade in Kiev vanwege de werkafspraken die gemaakt moeten worden met alle betrokken partijen.
Onderzoeken
Naast het onderzoek naar de toedracht van de ramp met vlucht MH17, doet de Onderzoeksraad ook onderzoek naar de besluitvorming over vliegroutes en de risico-afweging die is gemaakt bij de keuze voor de vliegroute over Oost Oekraine. Ook onderzoekt de Raad waarom de volledige passagierslijst van MH17 niet direct beschikbaar was.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet geen uitspraken over schuld of aansprakelijkheid en zal die vragen ook niet in zijn onderzoek betrekken. Het onderzoek wordt uitgevoerd op basis van het ICAO-verdrag, dat de procedures voorschrijft voor internationale luchtvaartonderzoeken.