Maakt een uitgever nog verschil?


Blog Rick van Dijk over inct.formatie 2014
Ik ben fan

Vorige week werd het jaarlijkse inct.formatie gehouden, het jaarlijkse uitgeefcongres van Inct over trends in publishing. Door Sak van der Boom, gespecialiseerd in customer media, werd deze bijeenkomst op voorhand wegzet met "Oeps, als ik naar de sprekerslijst kijk dan zie ik alleen maar
losers op de lijst, vertegenwoordigers van sectoren die het steeds slechter doen en die er tot nu geen blijk van hebben gegeven dat ze de reddende engel hebben ontmoet, laat staan trendsettend zijn." Dit zette de toon voor het congres. De vraag of er een toekomst is voor de uitgeverij, kwam
daarom veelvuldig aan de orde.

Door: Operationeel directeur Rick van Dijk

* Tag personen
[USEMAP]

inct.formatie -

Ronnie Overgoor spreekt Sjuul Paradijs. Gevonden op Twitter @InCT

Natuurlijk werd hier door alle sprekers volmondig ja op geantwoord, maar hier en daar waren toch kritische geluiden te horen. Harrie van Luxemburg - sinds twee jaar COO van Kluwer en afkomstig van ING - gaf bijvoorbeeld aan dat uitgevers, waaronder zijn eigen bedrijf, teveel bezig zijn met
digitaal uitgeven in plaats van met interactief uitgeven. Anders gezegd: ze digitaliseren bestaande processen, zonder dat er veel wordt nagedacht over het betrekken van de klant bij het proces via een community. Dat gebeurt wel steeds vaker bij Kluwer, onder meer door de introductie van de
Kluwer Navigator waarbij gebruikers gemakkelijk de juiste content kunnen vinden om hun dagelijkse werkzaamheden te veraangenamen. Op de vraag vanuit het publiek wat een uitgever als Kluwer eigenlijk nog onderscheid van een bank als ING - beide zijn bezig met het ontwikkelen van community's -
kwam van Van Luxenburg eigenlijk geen goed antwoord.

Integrale uitgeefstrategie ontwikkelen

Volgens Marieke van der Donk (Deloitte Consulting) is het verschil dat de kerntaak van een uitgever het goed maken en verpakken van content is. Om daarin onderscheidend te kunnen zijn, moet een uitgever een integrale uitgeefstrategie ontwikkelen waarin redactie, marketing en sales goed op
elkaar zijn afgestemd. Essentieel daarbij is het goed kennen van de klant, want anders verlies je het als uitgever van grootmachten als Google en Netflix. Een ander belangrijk element: samen innoveren. Nederland is te klein om iedereen het wiel zelf te laten uitvinden. Van der Donk hield een
pleidooi voor het bouwen van ecosystemen waarin onderwijs, bestaande bedrijven, start-ups en kenniscentra met financiele steun van de overheid er gezamenlijk de schouders onderzetten. Op die manier moet innovatie verder gaan dan het digitaliseren van bestaande processen alleen.

BTW-tarief frustreert digitale innovatie

Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs liet weten ruim negentig kilo te zijn afgevallen, maar nog steeds zijn volle gewicht in te zetten voor zijn strijd om het BTW-tarief voor papieren en digitale kranten gelijk te trekken. Want dat frustreert volgens hem digitale innovatie. Met zulke zaken
moet de overheid zich volgens hem vooral bezighouden en niet met het financieren van journalistiek, ook geen onderzoeksjournalistiek. Dat moet vanuit het private domein gebeuren. Volgens hem kan dat ook heel goed, want het publiek toont steeds meer bereidheid om te betalen voor digitale
journalistiek. Het probleem van onder andere De Telegraaf is dat zij te lang de markt beschermd hebben en te weinig hebben geanticipeerd op alle veranderingen. Er is veel geld in gratis titels gaan zitten, terwijl er geld nodig is voor goede, onafhankelijke journalistiek. Die goede
journalistiek moet vooral in grote organisaties gemaakt worden, om zo voldoende bescherming tegen claims te geven.

Bestaansrecht uitgeverij

Er kwamen die dag meer sprekers aan het woord, maar het beeld was al wel duidelijk. Ja, er is toekomst voor de uitgeverij, maar om bestaansrecht te blijven behouden moet energie worden gestoken in samenwerking, innovatie en klantgerichtheid. Dat maakt uitgeverijen volgens mij niet anders dan
andere bedrijven. Tegelijkertijd zien we dat bedrijven steeds vaker zelf als uitgever optreden, in die zin dat ze ook voor hun klanten informatie verzamelen en verpakken. Vooral adviesbureaus zie je dat steeds vaker doen. Kortom, het uitgeven - als daaronder het makelen van informatie wordt
verstaan - zal als functie wel blijven bestaan, maar of je daarvoor aparte organisaties nodig hebt die zich uitgeverij noemen, daar kreeg ik die dag geen duidelijk antwoord op.

Lees meer

* Lees hier meer over het uitgeefcongres inct.formatie 2014

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel