Broeden op businessmodellen


Verslag zesde masterclass The Challenge
Ik ben fan

* 21 jan 2014
18:00 Pakhuis de ZwijgerPakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, 1019 HC Amsterdam
Kaart
Piet Heinkade 1791019 HC Amsterdam,
Door
Stimuleringsfonds voor de Pers, +31703617111, www.persinnovatie.nl/Stimuleringsfonds voor de Pers

Wat is de meerwaarde die jij je klant kan bieden? En hoe voeg je iets toe aan de bestaande journalistiek wat ook nog eens geld oplevert? Met behulp van het businessmodel canvas en de ongezouten feedback van Marianne Zwagerman mochten de deelnemers van The Challenge daar over nadenken.

Met:

Bram Alkema[IMG], Jille Sol

* Tag personen
[USEMAP]

Deelnemers buigen zich over het business model canvas

Door: Casper Wolfert

De masterclass begon pittig, want de deelnemers moesten direct pitchen voor Marianne Zwagerman, media-innovatiestrateeg en oud-directeur digitale media bij Telegraaf Media Groep (TMG). Zwagerman staat erom bekend geen blad voor de mond te nemen als het gaat om discussies over de journalistiek,
of het nou op tv, in columns of op Twitter is. Ze liet er ook vandaag geen gras over groeien, zo viel te merken bij de pitch van debatplatform De Stelling: "Hoe kom je aan het idee dat we behoefte hebben om op nog meer plekken te discussieren? Voor mijn gevoel is er al een overload aan opinie
in bestaande media."

'Plek met linkjes'

Ook over curatie-site Cuura was ze kritisch. Cuura wil een aantal gespecialiseerde curatoren dagelijks een selectie laten brengen van interessante verhalen uit diverse bronnen. Zwagerman: "Je bent dus eigenlijk een soort startpagina.nl voor content? Een plek met linkjes? Ik ontvang al
contentselectie via de mensen die ik volg op Twitter." Toch is dat niet hetzelfde, verdedigde Cuura-lid Bree Tahapary: "Wij vinden duiding van de artikelen heel belangrijk en dat lukt je niet in 140 tekens."

Over een aantal concepten was Zwagerman juist zeer te spreken. Zo maakte portfolio-site POST-IT indruk. "Zoiets had er allang moeten zijn. Dit moet er morgen komen." En ook Correlations, dat met hun website de actuele locatie van freelance buitenlandcorrespondenten wil weergeven voor
potentiele opdrachtgevers, wekte enthousiasme. "Als dit nog niet bestaat is het een geniaal idee. Denk wel goed na over de bemiddelings-fee, want als je eenmaal een correspondent aan een krant hebt gekoppeld, ben je ze kwijt als klant."

Puzzelstukjes

Vervolgens kregen de deelnemers van Jille Sol en Bram Alkema een introductie in het businessmodel canvas, een beroemde tool om je bedrijfsidee in kaart te brengen. "Het businessmodel canvas bestaat uit negen puzzelstukjes die op een logische manier in elkaar moeten klikken zodat er samenhang
in je verhaal zit," zo legt Sol uit. "Veel van die stukjes zijn haast te simpel voor woorden, maar toch lopen plannen nogal eens stuk omdat niet over alle onderdelen is nagedacht."

In die negen vakjes in het canvas vul je bijvoorbeeld in wat je inkomsten en uitgaven zijn, wie je klanten zijn en wat de waarde is die jij ze kan bieden. Door op een andere manier naar die `waardepropositie' te kijken, kan je je businessmodel veranderen.

Flesje water

Alkema geeft het voorbeeld van de grote opmars van flesjes bronwater. Hoewel ons kraanwater tot het schoonste in de wereld behoort, werden de flesjes bronwater een aantal jaar terug ontzettend populair. In collegezalen zag je overal studenten met zo'n flesje water op hun tafeltje. Niet omdat
het water lekkerder of beter is, maar om uit te dragen dat ze een gezonde levensstijl hebben. Alkema: "Zo verandert de waardepropositie van `flesje water' naar `health statement'. Hiermee verandert het hele verhaal van je businessmodel zonder dat je je productieketen aanpast."

De teams van The Challenge mochten vervolgens oefenen door het businessmodel canvas in te vullen voor De Correspondent, The Huffington Post en het YouTube-kanaal Vsauce. Belangrijk om in de vingers te krijgen, want volgende week moeten de teams een canvas van hun eigen concept inleveren en dat
is geen makkelijke klus. Er moet op gebroed worden, vertelt Sol: "Je echte businessmodel moet je continue blijven aanscherpen. Eigenlijk is het een soort kleien of sculpturen. Je bent er uren, dagen of misschien zelfs weken mee bezig en het is nooit af."

Bram Alkema legt het business model canvas uit

Bram Alkema legt het business model canvas uit

Afvaller

Een team zal niet de kans krijgen om volgende week zijn canvas te presenteren en dat is het contentplatform Muses. Onder meer op basis van de oordelen van Zwagerman zijn zij deze week als afvaller aangewezen. Kritiek op het concept was dat nog niet helemaal uitgewerkt was en onduidelijk is
welke rol het moet gaan vervullen in de journalistieke waardeketen.

Lees meer:

- Vul zelf het business model canvas in op canvanizer.com
- Lees het boek Business Model Generation dat het canvas introduceerde
- Lees de blogs van de vorige masterclasses

Bijdragen

[IMG]Stimuleringsfonds voor de Pers, [IMG]Caroline Badoux, [IMG]Casper Wolfert