Correspondenten gestart met eigen nieuwssite


Model vinden voor buitenlandjournalistiek
Ik ben fan

Twee journalisten proberen het correspondentschap nieuw leven in te blazen door een eigen nieuwssite te beginnen. Ze geloven niet in online betaald nieuws en laten zich sponsoren door een aantal bedrijven. Intussen werken ze aan een online verdienmodel. "Voor initiatieven als de onze is het
makkelijker om een nieuwe manier te vinden dan de oude media."

Door: Wilbert Zuil

* Tag personen
[USEMAP]

Duitsland. Bron Bigstockphoto.com

Journalisten Bertus Bouwman en Derk Marseille lanceerden in september de website Duitslandnieuws.nl. De site richt zich op langere verhalen, zoals over de Duitse vastgoedfraude of het ontbreken van een minimumloon in Duitsland. Het korte nieuws wordt gebracht in de vorm van vertaalde
krantenkoppen uit Duitse dagbladen.

Model opzetten voor buitenlandjournalistiek

Mede-oprichter Bouwman noemt Duitslandnieuws.nl een moderne vorm van journalistiek. "Wij proberen eigenlijk een model op te zetten voor journalistiek in het buitenland." Beide journalisten zagen dat collega's hun opdrachtgevers kwijtraakten. "Het is een wereldwijde ontwikkeling", legt hij uit.
"Vroeger had een correspondent een chic kantoor met een secretaresse. Nu werkt een groeiend aantal zich een slag in de rondte om een schamel loontje bij elkaar te harken."

Ze werken vanuit een kantoor in Berlijn waar Bouwman fulltime fungeert als chef redactie en Marseille als uitgever naast zijn werk als BNR-correspondent. Duitslandnieuws.nl richt zich op de niche van de Duits-Nederlandse handelsrelatie. "157 miljard is ons getal", legt Bouwman uit. "Dat is de
waarde van de handel tussen beide landen en daar zitten miljoenen verhalen achter." Inmiddels heeft de site per dag enkele honderden bezoekers, hoewel dat op dagen waarop het nieuws werd overgenomen steeg naar enkele duizenden. "Maar onze doelgroep is natuurlijk ook niet zo groot", benadrukt
de redactiechef.

Ongeveer 25.000 Nederlanders houden zich hiermee bezig. Nog eens 50.000 Nederlanders wonen in Duitsland. Hij en Marseille willen op deze groep ook hun verdienmodel baseren. Het nieuws op de site zal gratis blijven, legt hij uit. "Wij geloven niet in betaald nieuws. Het blijkt gewoon dat mensen
niet zo graag willen betalen online. Dat is ook onze visie er op. Wij geloven wel dat mensen willen betalen voor toegevoegde waarde die ze elders niet kunnen krijgen."

Verdienmodel in ontwikkeling

Het verdienmodel is nu nog in ontwikkeling. In de eerste maanden kwam de site rond met het eigen spaargeld van Bouwman en Marseille. Na een ronde salespitches zijn de eerste bedrijven gevonden die optreden als sponsor voor de site. "Dat zijn ondernemingen die belang hebben bij goed en
onafhankelijk nieuws over de handelsrelatie."

Daarnaast heeft de site een raad van advies opgesteld met ceo's die werken bij grote bedrijven. Ook is in Nederland een verkoper actief die op commissiebasis advertenties verkoopt. Bouwman vreest niet voor de onafhankelijkheid van de site. "Investeerders zijn slim genoeg om te snappen dat
journalistieke onafhankelijkheid en betrouwbaarheid belangrijker is dan positieve PR."

Plannen die verder in de steigers staan zijn onder andere het aanbieden van een evenementenkalender of specifieke marktinformatie. "In de krant in Nijmegen lees je bijvoorbeeld niet over de banenmarkt in Duesseldorf." De nadruk moet komen te liggen op nieuws dat mensen kunnen toepassen in hun
werk. Vooralsnog staat de omzet niet bovenaan de prioriteitenlijst. "Eerst moeten we laten zien dat we er toe doen en ervoor zorgen dat we lezers krijgen."

Samenwerking met NU.nl

Bouwman en Marseille hebben afgesproken na drie maanden voor het eerst te evalueren, hoewel beide mannen tot nu toe erg tevreden zijn met het resultaat. "Dat het nieuws werd overgenomen door andere media laat wel zien dat we serieus genomen worden." Hier hamert de redactiechef ook op het
belang van samenwerkingen met andere media. Dat leverde Duitslandnieuws al meerdere verwijzingen op vanuit onder andere Z24, de Telegraaf en NUzakelijk.

"Dat is prachtig", vertelt Bouwman. "Het geeft ook wel aan dat je serieus genomen wordt. We geloven heel erg in samenwerking, bijvoorbeeld met NU.nl. We beconcurreren elkaar niet, maar helpen elkaar." Hij is niet van plan artikelen tegen betaling te leveren aan media. "Dat zal ons weinig
inkomsten opleveren. Wij hebben meer aan bezoekers op de site." Bovendien wil hij niet te veel bezig zijn met acquisitie. "Dan komt mijn eigen journalistieke werk in de knel, maar we zijn altijd beschikbaar om voor andere media nieuws op maat te leveren."

Bouwman verwacht dat er meer initiatieven zoals Duitslandnieuws zullen komen waar journalisten het heft in eigen handen nemen. "Voor initiatieven als de onze is het makkelijker om een nieuwe manier te vinden dan de oude media. Die hebben enorme kolossen opgetuigd. Die moeten winst maken. Daar
hebben wij geen last van. Al die kleine initiatieven samen kunnen een grotere bijdrage aan de journalistiek leveren dan grote bedrijven."

Bijdragen

[IMG]Stimuleringsfonds voor de Pers