`Uitgevers moeten lezers meer verleiden'


Startups en outsiders geven grote uitgevers tips
Ik ben fan

Op het congres Open de Kassa! werd woensdag gedebatteerd over geld kan verdienen met online content. De grote uitgevers zijn er nog steeds niet uit wat er online precies werkt en hebben weinig haast omdat print nog steeds het meeste geld opbrengt. Tijdens het congres geven succesvolle
outsiders en startups de uitgevers tips en creatieve oplossingen voor digitale verdienmodellen.

Door: Jolien Scholte

* Tag personen
[USEMAP]

Van links naar rechts Marianne Zwagerman, Josja Zijlstra, Laurens Verhagen en Henk Scheenstra (foto: Arthur van Zanten)

Gespreksleidster Marianne Zwagerman schetst aan het begin van het congres hoe online contentverkoop nu vaak gaat: "Er staan hoge hekken rondom de content. Ik moet daar overheen klimmen, en vervolgens ook eerst betalen, zonder dat ik weet wat ik precies krijg. Als ik betaald heb, word ik het
magazijn ingestuurd met de opdracht: ga maar zoeken."

Consument wil betalen

Volgens Zwagerman zijn de uitgevers het verleerd om content te verkopen, om de consument tot aankoop te verleiden. Dat is jammer, want de consument is wel bereid om te betalen. Dat denkt ook Rene van Zanten, directeur van het Stimuleringsfonds. "Ik wil jullie geen Rutte-complex aanpraten, maar
ik ben wel erg optimistisch over de sector en de innovatie. De vraag naar nieuws is niet minder geworden en ik denk dat de consument er ook voor wil betalen. In dit congres staat centraal hoe die vraag en het online aanbod elkaar ontmoeten."

Dat aanbod sluit nog niet altijd even goed aan op de vraag, geeft hoofdredacteur van Volkskrant.nl Laurens Verhagen toe. "Dat is niet zozeer uit angst, maar meer uit knulligheid." Ook Josja Zijlstra, uitgever segmenten bij TMG, zegt dat in het huidige online aanbod de consument niet voorop
staat.

In het eerste debat tussen `De Content Bazen' lijkt vooral Henk Scheenstra, COO van Sanoma, de meest duidelijke online strategie te hebben. "We wilden een eigen online shop hebben om concurrentie te bieden aan Apple. Dat is Tijdschrift.nl geworden, waar we replica's en abonnementen verkopen."
Toch komt nog minder dan 1 procent van de omzet van Sanoma uit de digitale verkoop. Scheenstra: "Het verleiden van consumenten kan beter en slimmer."

Aanbod op orde

Bij Volkskrant.nl worden nu vijf artikelen uit de krant gratis online aangeboden. "Dat slaat eigenlijk nergens op", stelt Verhagen. Toch is het een lastige overweging. "Je wil de lezer verleiden met wat je in huis hebt, maar tegelijkertijd wil je niet dat hij zich bekocht voelt, wanneer hij
artikelen uit zijn gekochte krant ook gratis online kan krijgen." Waarschijnlijk dit jaar nog is er op volkskrant.nl een dagpas en maandpas te koop. "Zo kunnen de lezers kennis maken met de rijkdom van de krant", aldus Verhagen.

De Telegraaf is al digitaal te koop en hele krantenarchieven zijn gedigitaliseerd, maar dat is nog niet erg bekend. "Die marketingslag moet nu komen", volgens Zijlstra. Wat duidelijk is, is dat de uitgevers nog bezig zijn om hun online aanbod op orde te krijgen. Is dat niet laat? Het had
sneller gekund, vinden ze alle drie. Een reden daarvoor is dat print, ondanks de teruglopende oplages, nog erg belangrijk is. "Er wordt nog geld verdiend met print", stelt Verhagen.

Succesvolle outsiders

Wellicht kunnen de uitgevers leren van de deelnemers uit het tweede debat, de `Succesvolle Outsiders', al zijn ze vooraf sceptisch. De Nieuwe Pers? Dat kan werken volgens Zijlstra, "maar de consument houdt er ook van dat er iets voor hem wordt samengesteld". Scheenstra vindt DNP een leuk
initiatief. "Al denk ik dat het marginaal blijft."

Oprichter van DNP Jan-Jaap Heij stelt dat hij DNP niche wil noemen, niet marginaal. Inmiddels zijn er 2779 abonnementen verkocht, en dat is meer dan de verwachte tweeduizend. Je kunt bij DNP naast een algemeen abonnement ook een abonnement op een bepaalde journalist nemen. "Het vertrouwen in
de traditionele media erodeert, dat gaat steeds meer naar individuele stemmen", zegt Heij.

Van links naar rechts Marianne Zwagerman, Oscar Diele, Mathieu Volker en Jan-Jaap Heij (foto: Arthur van Zanten)

Van links naar rechts Marianne Zwagerman, Oscar Diele, Mathieu Volker en Jan-Jaap Heij (foto: Arthur van Zanten)

Online strategie kiezen

Zowel Heij als Oscar Diele, CMO van Spil Games, is van mening dat het `sociaal aanbieden' van content maakt dat een consument ervoor wil betalen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de artikelen gedeeld kunnen worden, of, in Dieles geval, dat de online spelletjes samen gespeeld kunnen worden.
Volgens Diele hebben de uitgevers een duidelijk punt op de horizon nodig. "Zeg bijvoorbeeld: in 2015 is Prive alleen nog digitaal te verkrijgen. De organisatie komt dan in beweging en gaat daar naartoe werken."

Mathieu Volkers, die met Paypro e-books en online cursussen aan de man brengt, stelt dat het belangrijk is om content gericht aan te bieden. "Je kunt met hagel schieten, maar dat maakt het moeilijk te verkopen." Daarnaast is het volgens hem van belang dat de betaling voor de consument zo
gemakkelijk mogelijk is.

Losse artikelen

Als laatste komen een aantal door het Stimuleringsfonds gefinancierde, innovatieve projecten aan het woord. Drie ervan, Newz, Yournalist en Blendle houden zich ook bezig met de online verkoop van content. Wat opvalt, is dat zij de content allemaal opdelen in losse artikelen die vervolgens weer
op een bepaalde manier bij elkaar komen. Bij Yournalist in een persoonlijke nieuwsapp, Newz laadt losse artikelen in van uitgevers om die door te verkopen voor hergebruik in nieuwe producten en Blendle gaat uit van het sociale aspect: artikelen delen en kijken wat je vrienden lezen.

De innovatieve startups zijn voor hun content afhankelijk van de uitgevers. Maar juist die uitgevers geven aan niet bezig te zijn met de losse verkoop van artikelen. Volkskrant.nl kiest bijvoorbeeld voor een dagpas omdat betalen per los artikel `veel meer technisch gedoe oplevert'. Ook TMG
heeft geen plannen in die richting. Sanoma is de enige die hiertoe wel plannen heeft, maar wel in eigen beheer. Scheenstra: "We willen een concept gaan maken waarin consumenten online hun eigen magazine kunnen samenstellen met artikelen uit verschillende tijdschriften van Sanoma."

De nieuwe generatie innovatieve startups pleit duidelijk voor de verkoop van losse artikelen. "De consument weet zelf heel goed wat hij wil", stelt Yournalist-oprichter Thomas Rutten. Marten Blankesteijn, oprichter van Blendle, deelt die mening, maar zegt wel: "Het 'all-you-can-read'
Spotify-principe gaat het niet worden. Waarom zou je dan ooit nog een abonnement betalen'" Of ze gelijk hebben zal blijken uit de praktijk. Dit jaar lanceren zowel News, Yournalist als Blendle hun nieuwsproducten en barst de strijd los om de lezer te verleiden met losse artikelen.

Bijdragen

[IMG]Stimuleringsfonds voor de Pers