Ingezonden persbericht
Amsterdam, 16 februari 2012
Sawadee meest duurzame reisorganisatie
Sawadee toont zich de meest duurzame Nederlandse reisorganisatie. Dit stelt Rank a Brand. De merkenvergelijkingssite toetste het gepubliceerde duurzaamheidbeleid van 37 Nederlandse Tour Operators op de thema's klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. De merken uit de TUI-groep (Sawadee, Kras, Arke, Holland International en Robinson) scoren allen relatief hoog. Ook SNP Natuurreizen schaart zich in de top van de ranglijst. Opvallend is wel dat het gros van alle onderzochte reisorganisaties weinig transparant is over concrete stappen om CO2-uitstoot te beperken. Bovendien valt er op gebied van arbeidsomstandigheden op verre exotische bestemmingen nog veel te verbeteren.
TUI en SNP geven goede voorbeeld
De TUI-merken Sawadee, Kras, Arke, Holland International en Robinson zijn transparant over hun duurzaamheidbeleid. Dit geldt eveneens voor SNP Natuurreizen. De reisorganisaties hebben op alle drie de duurzaamheidthema's beleid en rapporteren hier helder over. Zo zijn ze actief op het gebied van certificeringen voor accommodaties, bieden ze alleen trips aan naar fragiele bestemmingen (zoals Antarctica en de Galapagos) als deze op verantwoorde wijze plaatsvinden, gaan ze bewust om met dierenactiviteiten en ondernemen ze concrete acties om de CO2-uitstoot te verminderen.
Aandacht voor klimaat & arbeidsomstandigheden noodzakelijk
Waar een aantal merken hoog scoort, blijft het opvallend dat er een grote groep Tour Operators achterblijft die weinig transparant is over duurzaamheid. Informatie over de CO2-voetafdruk is veelal incompleet en er zijn geen cijfers over het aantal certificeringen beschikbaar. Een duidelijk beleid op arbeidsomstandigheden ontbreekt bij de meeste organisaties eveneens.
"De mondiale reissector is verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot in de wereld. Hiervan is driekwart afkomstig van vervoer. Juist hierom zou je verwachten dat reisorganisaties veel aandacht besteden aan hun volledige CO2-voetafdruk", zegt woordvoerder Verie Aarts. "Complete uitstootcijfers, inclusief de emissies van het vliegtuigvervoer, ontbreken."
"De meeste Tour Operators organiseren reizen naar exotische bestemmingen in verre landen. Reden te meer om ook een goede Code of Conduct voor arbeidsomstandigheden na te streven. Hiermee moet de reiziger ervan uit kunnen gaan dat het personeel voor het lokale vervoer en in de accommodatie onder menswaardige omstandigheden werkt. Helaas voeren nog maar weinig reisorganisaties hier actief beleid op."
Onafhankelijke controle een volgende stap
Gelukkig is verduurzaming in de reissector in volle beweging. De hoop is gevestigd op de Travelife certificering van accommodaties. Aarts: "Wat FSC is voor verantwoord hout en MSC voor duurzame vis, moet Travelife voor de reissector worden. Een goede ontwikkeling, aangezien Travelife criteria voor milieu en arbeidsomstandigheden bevat." De certificering wordt o.a. met steun van brancheorganisatie ANVR en het Initiatief Duurzame Handel (IDH) wereldwijd uitgerold.
Over Rank a Brand
Rank a Brand geeft consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. Ruim 850 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, auto's, supermarkten en eten & drinken.
---
Noot voor de redactie (