Vooraankondiging Meet & Greet OPTA 19 januari
* Publicatiedatum 02-12-2011
* Soort Pers- en nieuwsberichten
Uit het oogpunt van transparantie publiceerde OPTA onlangs haar
geactualiseerde Standpunt telemarketing. In dit standpunt geeft OPTA
uitleg over de interpretatie en de toepassing van de
telemarketingregels in de (handhavings)praktijk. Op donderdagochtend 19
januari aanstaande zal OPTA een toelichting op dit standpunt geven
tijdens een Meet & Greet die zij samen met de DDMA (Dutch Dialogue
Marketing Association) organiseert.
OPTA vindt het belangrijk om in direct contact met marktpartijen van
gedachten te wisselen en uitleg te geven over de Telecommunicatiewet.
Zo heeft OPTA recent gesproken met de commissie privacy van VNO-NCW
over onder andere het verstrekken van klachten die OPTA via de website
www.consuwijzer.nl en www.spamklacht.nl ontvangt. OPTA heeft laten
weten hoe zij hiermee omgaat:
- OPTA verstrekt in beginsel geen gegevens van klagers aan partijen.
Achterliggende gedachte hierbij is dat bedrijven een eigen
verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van het verzamelen en
afhandelen van klachten. Uitzondering hierop zijn die zaken waarbij
consumentenklachten onderdeel uitmaken van de bewijsvoering in een
besluittraject.
- OPTA kan ervoor kiezen bedrijven inzicht te geven in het aantal
klachten, de periode waarin die klachten zijn gemeld en indien mogelijk
de aard van de klachten. Het verstrekken van deze informatie vindt
alleen plaats wanneer dit bijdraagt aan de effectieve dialoog die OPTA
met de betreffende partij wil voeren over het verminderen van
ongevraagde verkooptelefoontjes. Het gaat er immers om dat bedrijven
actie ondernemen om verbeteringen in hun processen aan te brengen.
Op grond van de Telecommunicatiewet houdt OPTA toezicht op
telemarketingactiviteiten en internetveiligheid. Per 1 oktober 2009
zijn nieuwe wettelijke telemarketingregels in werking getreden,
waaronder de invoering van het Bel-me-niet-register. OPTA heeft
inmiddels voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor
overtredingen van de telemarketingregels. Zo kon OPTA boetes
bekendmaken aan onder meer een aantal goede doelen loterijen en
energiebedrijven. Naast het opleggen van boetes, deelt OPTA ook
waarschuwingen uit aan bedrijven wegens vermoedelijke overtreding van
de telemarketingregels. Doel van de handhavingacties is om de
consumentenirritatie als gevolg van ongevraagde telefoontjes zoveel
mogelijk terug te dringen. OPTA heeft ook diverse boetes opgelegd en
waarschuwingen uitgedeeld voor het versturen van spam. OPTA komt
(mogelijke) overtreders van de telemarketing- en spamregels op het
spoor via de klachten die consumenten indienen bij ConsuWijzer
(www.consuwijzer.nl) of bij www.spamklacht.nl . OPTA kan boetes
opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding.
Reserveer 19 januari 2012 dus alvast in uw agenda. Binnenkort vindt u
op de website van OPTA meer informatie over de bijeenkomst en hoe u
zich kunt aanmelden.
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit