Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

Vooraankondiging Meet & Greet OPTA 19 januari


* Publicatiedatum 02-12-2011

* Soort Pers- en nieuwsberichten

Uit het oogpunt van transparantie publiceerde OPTA onlangs haar geactualiseerde Standpunt telemarketing. In dit standpunt geeft OPTA uitleg over de interpretatie en de toepassing van de telemarketingregels in de (handhavings)praktijk. Op donderdagochtend 19 januari aanstaande zal OPTA een toelichting op dit standpunt geven tijdens een Meet & Greet die zij samen met de DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) organiseert.

OPTA vindt het belangrijk om in direct contact met marktpartijen van gedachten te wisselen en uitleg te geven over de Telecommunicatiewet. Zo heeft OPTA recent gesproken met de commissie privacy van VNO-NCW over onder andere het verstrekken van klachten die OPTA via de website www.consuwijzer.nl en www.spamklacht.nl ontvangt. OPTA heeft laten weten hoe zij hiermee omgaat:

- OPTA verstrekt in beginsel geen gegevens van klagers aan partijen. Achterliggende gedachte hierbij is dat bedrijven een eigen verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van het verzamelen en afhandelen van klachten. Uitzondering hierop zijn die zaken waarbij consumentenklachten onderdeel uitmaken van de bewijsvoering in een besluittraject.

- OPTA kan ervoor kiezen bedrijven inzicht te geven in het aantal klachten, de periode waarin die klachten zijn gemeld en indien mogelijk de aard van de klachten. Het verstrekken van deze informatie vindt alleen plaats wanneer dit bijdraagt aan de effectieve dialoog die OPTA met de betreffende partij wil voeren over het verminderen van ongevraagde verkooptelefoontjes. Het gaat er immers om dat bedrijven actie ondernemen om verbeteringen in hun processen aan te brengen.

Op grond van de Telecommunicatiewet houdt OPTA toezicht op telemarketingactiviteiten en internetveiligheid. Per 1 oktober 2009 zijn nieuwe wettelijke telemarketingregels in werking getreden, waaronder de invoering van het Bel-me-niet-register. OPTA heeft inmiddels voor ruim 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd voor overtredingen van de telemarketingregels. Zo kon OPTA boetes bekendmaken aan onder meer een aantal goede doelen loterijen en energiebedrijven. Naast het opleggen van boetes, deelt OPTA ook waarschuwingen uit aan bedrijven wegens vermoedelijke overtreding van de telemarketingregels. Doel van de handhavingacties is om de consumentenirritatie als gevolg van ongevraagde telefoontjes zoveel mogelijk terug te dringen. OPTA heeft ook diverse boetes opgelegd en waarschuwingen uitgedeeld voor het versturen van spam. OPTA komt (mogelijke) overtreders van de telemarketing- en spamregels op het spoor via de klachten die consumenten indienen bij ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl) of bij www.spamklacht.nl . OPTA kan boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding.

Reserveer 19 januari 2012 dus alvast in uw agenda. Binnenkort vindt u op de website van OPTA meer informatie over de bijeenkomst en hoe u zich kunt aanmelden.