Gemeente Lansingerland

Lansingerland verzet zich tegen extra nachtvluchten Rotterdam The Hague Airport

De gemeente Lansingerland verzet zich tegen de plannen van Rotterdam The Hague Airport om in 2012 50 extra nachtvluchten uit te voeren en schaart zich hiermee achter het protest van inwoners. Het college heeft dit de minister van Infrastructuur en Milieu en de directie van de luchthaven in een brief van 30 december 2011 laten weten. De extra vluchten zouden moeten plaatsvinden tussen 25 juli en 10 september 2012 ten behoeve van de Olympische Spelen en de Paralympics.

De luchthaven mag per jaar 849 nachtvluchten uitvoeren. In het gebruiksjaar 2010-2011 is dit aantal al met 23 overschreden. Volgens de gemeente is het voor alle partijen nu al een uitdaging om het aantal nachtvluchten binnen de gestelde limiet te houden. Door het aanvragen van de ontheffing voor 50 extra nachtvluchten wordt dit nog moeilijker. Daarbij ondergraven extra nachtvluchten het draagvlak en het begrip voor de luchthaven.

Slaapverstoring
De extra nachtvluchten vinden plaats in de zomermaanden, waarin veel mensen met open ramen slapen. Deze nachtvluchten hebben daardoor meer impact op de nachtrust van de inwoners van Lansingerland dan vluchten in andere perioden van het jaar. De gemeente vindt het niet toelaatbaar dat de nachtrust van velen te lijden heeft onder het plezier van enkelen.

Olympische Spelen
De luchthaven is in principe gesloten tussen 23.00 en 07.00 uur. Alleen in specifieke gevallen mag er `s nachts gevlogen worden. De vluchten voor de Olympische Spelen vallen in de ogen van de gemeente niet onder deze specifieke vluchten. De Olympische Spelen zullen meer bezoekers trekken dan de Paralympics. Dit betekent dat er tijdens dit 17-daagse evenement waarschijnlijk meer landingen per nacht zullen zijn. Er blijken daarbij nog genoeg overnachtingsplaatsen in Londen te zijn tijdens de Olympische Spelen. Zodat ook dit argument voor het uitvoeren van nachtvluchten vervalt. Bezoekers aan de Spelen kunnen tot slot voor andere arrangementen kiezen, zoals een terugvlucht via Schiphol of een terugvlucht die vroeg in de ochtend plaatsvindt.

Zakenvliegtuig
Daarbij promoot Rotterdam The Hague Airport zich als zakenvliegveld. De aangevraagde vluchten vervoeren supporters voor de Olympische Spelen en kunnen daardoor niet aangemerkt worden als zakenvlucht. Als Rotterdam The Hague Airport door deze vluchten zakenvluchten zou moeten laten vervallen, zou dat het imago van de luchthaven kunnen schaden.