AOb: geef docenten zeggenschap over het onderwijs
Verschillende media kwamen deze week met negatieve verhalen over de
onderwijskwaliteit van een aantal hbo-opleidingen. Hoewel de aard van
de problemen overal anders is, tonen deze incidenten aan dat er snel
iets moet veranderen in het sturingsmechanisme van
onderwijsinstellingen.
AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom constateert een enorme kloof tussen
bestuurders en docenten. `De eerste groep bepaalt wat er in het
onderwijs gebeurt, terwijl de docenten degenen zijn met het meeste
verstand van het onderwijs zelf. Dat is toch raar?'
Volgens de AOb is het denken over de manier waarop
onderwijsinstellingen worden gefinancierd doorgeslagen. Hoogenboom: `Er
wordt steeds meer gestuurd op meetbare indicatoren, zoals
rendementscijfers. Terwijl het juist moet gaan om de kwaliteit van een
opleiding. Dat is echter veel moeilijker te meten. Daarom pleiten wij
ervoor de docent weer de centrale plaats te geven in het onderwijs.'
Bij het ministerie van OCW denkt men daar kennelijk anders over: dat
sloot onlangs een zogenaamd `hoofdlijnenakkoord' in het hbo en vond het
daarbij niet nodig de docenten in het geheel te betrekken. `Een
klassiek voorbeeld van wat er mis gaat in het hbo,' oordeelt
Hoogenboom. `Staatssecretaris Zijlstra maakt afspraken met de HBO-raad
over het onderwijs aan de hogescholen. De docenten zijn domweg
genegeerd, terwijl zij de onmisbare schakel zijn. De gevolgen van deze
denkfout zijn in dat akkoord ook zichtbaar: zo zijn is er niet
nagedacht over de checks and balances binnen de instellingen. Dat maakt
de rendementsafspraken erg riskant.'
De AOb wil dat docenten een zelfstandige positie krijgen. Hoogenboom:
`De toetsing en normering kan door niemand beter worden ingevuld dan
door de docenten zelf. Zo zouden examencommissies exclusief uit
docenten moeten bestaan, iets wat in de praktijk helaas niet altijd zo
is.'
Daarnaast baart de grote onzekerheid waarin veel docenten hun werk
moeten doen de AOb zorgen. `We zien dat steeds meer collega's met een
flexibel contract voor de collegebanken staan. In de rechtspraak
benoemen we rechters voor het leven om de onafhankelijkheid van het
oordeel te verzekeren. In het HBO moeten docenten ook kunnen werken
zonder de constante druk van de vraag of het contract wel verlengd gaat
worden.'
Algemene Onderwijsbond