Syntens helpt noordelijke ondernemers bij design
Ondernemers kunnen hun producten aanzienlijk verbeteren en de
marktpositie er van verbeteren, door veel meer aandacht aan vormgeving
te schenken. Dat was de ervaring van deelnemers aan de 'Design Pressure
Cooker' van Syntens, dat onlangs in Groningen werd gehouden. Het betrof
een bijeenkomst waarbij een ondernemer en zijn product werden gekoppeld
aan een vormgever. Samen moesten ze dan in zeer rap tempo, binnen een
dag, de vormgeving van hun product verbeteren. Dat leidde in de meeste
gevallen tot voor de consument aanzienlijk aantrekkelijker producten.
'Wij hielden ons tot voor kort eigenlijk alleen maar bezig met de vraag
hoe we ons product technisch zo efficiënt mogelijk kunnen maken. Om
vormgeving maakten we ons helemaal niet druk. Maar nu we hebben
meegedaan aan de 'Design Pressure Cooker' realiseren we ons hoe
belangrijk vormgeving is. Eigenlijk zijn we daardoor met ons hele team
een volledig andere weg ingeslagen, en daardoor is een in alle
opzichten sterk verbeterd product ontstaan'. Dat betoogt één van de
deelnemers de Drentse ondernemer Harrie Harskamp, directeur eigenaar
van Harskamp Daken BV in Meppel.
Design Pressure Cooker
De 'Design Pressure Cooker' wordt enkele keren per jaar door Syntens
landelijk georganiseerd. In november werd het in het Noorden gehouden
als onderdeel van het evenement 'Design in Groningen'. De pressure
cooker vond plaats bij een van de visitekaartjes op het gebied van
design in Groningen: Vos Interieurs. Tot de deelnemers behoorden onder
meer bierproducent Grunn Bier, Watersportcamping Heeg en de
Penitentiaire Inrichting Veenhuizen.
Er waren in totaal zeventien deelnemers; van hen werden deze dag negen
ondernemers gekoppeld aan designers. Samen moesten ze tussen 's morgens
half tien en 's middags vier uur werken aan verbeteringen aan het
design van hun product of aan het oplossen van problemen. 'Het was de
derde keer dat we in het Noorden zo'n Pressure Cooker hebben
georganiseerd. Het is misschien wat uitzonderlijk om een uur of acht
achter elkaar design-problemen op te lossen. Maar onze ervaring is dat
oplossingen die onder zo'n hoge tijdsdruk worden bedacht, meestal zeer
bestendig zijn', vertelt Syntensadviseur Saskia Bosch. Volgens haar
waren alle deelnemers na afloop enthousiast en de verwachting is dat
een groot deel van de contacten wordt voortgezet.
Enthousiast
Dit enthousiasme wordt dus gedeeld door de ondernemers. Harry Harskamp:
'Het was erg interessant en leerzaam. De meeste deelnemers binnen ons
team hadden niet eerder van een pressure cooker gehoord. Fantastisch
hoe dit werkt, hoe problemen in een oogwenk worden getackled, en hoe je
samen uiteindelijk tot een fantastisch resultaat komt.' Er was door
zijn bedrijf een lichtgewicht anker voor kleine dakwerkzaamheden
ontwikkeld en ze wilden samen met een ontwerper kijken of dit nog
verbeterd kon worden. Er is nu een nieuw ontwerp gemaakt waarvan
binnenkort een proefmodel wordt gemaakt dat dan getest wordt door TNO.
Stoot- en krasvaste kast voor TV
Andere deelnemers waren onder meer: Watersportcamping Heeg, dat
antwoord zocht op de vraag: hoe maak ik regenachtige dagen op de
camping leuk? De PI Veenhuizen kreeg steun bij het ontwikkelen van een
speciale televisie voor gedetineerden. De designer kwam met het idee om
er een soort stoot- en krasvaste kast omheen te maken, die ook
doorzichtig is zodat er niks in gesmokkeld kan worden.
Nieuwe verpakking Gronings bier
De Groninger stads brouwerij , Grunn speciaal bier, heeft een nieuwe
verpakking laten ontwikkelen waardoor dit Groningse speciaal bier nu
beter door supermarkten kan worden verkocht. 'Dankzij de nieuwe
verpakking lijkt het er op dat ons bier daadwerkelijk binnenkort in de
supermarkten staat. Het was dus een zeer goede dag !', aldus een
tevreden woordvoerder van de Groninger Stadsbrouwerij.
Syntens