Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Advies Locov over spoorplannen Schultz

treinreizigers2 De consumentenorganisaties in het Locov zijn op hoofdlijnen positief over de spoorplannen van Minister Schultz per 2015. Wel plaatsen ze in het advies enkele kanttekeningen.

Hoofdrailnet en HSL

De consumentenorganisaties adviseren positief de onderhandse gunning van de vervoersconcessie - onder aangescherpte voorwaarden - aan NS. Ook de samenvoeging van het hoofdrailnet en de HSL-Zuid in één concessie kan op een positief advies rekenen. Maar dit mag niet leiden tot prijsstijgingen van treindiensten op het hoofdrailnet. Op dit moment blijft de minister een aparte status aan de HSL-Zuid toekennen, wat zou betekenen dat NS een toeslag mag berekenen voor treinen die hier gaan rijden. Op bepaalde trajecten rijdt de Fyra echter niet eens sneller dan een gewone trein.

Decentralisatie

De consumentenorganisaties adviseren negatief over het aanbesteden van stoptreinen zolang er geen harde garantie is dat problemen met de OV-chipkaart, zoals dubbel opstaptarief en telkens in- en uitchecken, tijdig zijn opgelost. Ook het aanbesteden van de stoptreindiensten Zwolle - Groningen, Apeldoorn - Enschede en Eindhoven - Weert krijgt een negatief advies. De consumentenorganisaties vrezen voor de samenhang van het regionale spoornetwerk en zien niet dat de zorgen om tegenstrijdige belangen van verschillende vervoerders op één spoor worden weggenomen.

De consumentenorganisaties zijn op zich niet tegen het aanbesteden van stoptreinen, zolang dit duidelijk zal leiden tot verbeteringen voor de reiziger. Om tot een positief advies te komen over het aanbesteden van de stoptreindiensten Sittard - Heerlen en Roermond - Maastricht Randwyck vragen de organisaties, naast het oplossen van de OV-chipkaartproblemen, om meer informatie over de voordelen van reizigers en de omvang van de reizigersgroepen bij wie de belangrijkste voor- en nadelen neerslaan.

Bezuinigingen

De consumentenorganisaties vrezen dat de reiziger de bezuinigingsopdracht van 160 miljoen euro te hard gaat voelen. Om dit bedrag te bezuinigen willen NS en ProRail werkzaamheden gaan clusteren in langdurige buitendienststellingen, zoals in 2010 in Arnhem het geval was en komende zomer in Zwolle. Daarnaast stellen de organisaties in het Locov dat de bezuinigingen niet ten koste van de reiziger mogen gaan in de vorm van tariefsverhogingen of het schrappen van onrendabele treindiensten.

Het omvangrijke advies is hier te lezen.
Zie het origineel