Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Advies Locov over spoorplannen Schultz
treinreizigers2 De consumentenorganisaties in het Locov zijn op
hoofdlijnen positief over de spoorplannen van Minister Schultz per
2015. Wel plaatsen ze in het advies enkele kanttekeningen.
Hoofdrailnet en HSL
De consumentenorganisaties adviseren positief de onderhandse gunning
van de vervoersconcessie - onder aangescherpte voorwaarden - aan NS.
Ook de samenvoeging van het hoofdrailnet en de HSL-Zuid in één
concessie kan op een positief advies rekenen. Maar dit mag niet leiden
tot prijsstijgingen van treindiensten op het hoofdrailnet. Op dit
moment blijft de minister een aparte status aan de HSL-Zuid toekennen,
wat zou betekenen dat NS een toeslag mag berekenen voor treinen die
hier gaan rijden. Op bepaalde trajecten rijdt de Fyra echter niet eens
sneller dan een gewone trein.
Decentralisatie
De consumentenorganisaties adviseren negatief over het aanbesteden van
stoptreinen zolang er geen harde garantie is dat problemen met de
OV-chipkaart, zoals dubbel opstaptarief en telkens in- en uitchecken,
tijdig zijn opgelost. Ook het aanbesteden van de stoptreindiensten
Zwolle - Groningen, Apeldoorn - Enschede en Eindhoven - Weert krijgt
een negatief advies. De consumentenorganisaties vrezen voor de
samenhang van het regionale spoornetwerk en zien niet dat de zorgen om
tegenstrijdige belangen van verschillende vervoerders op één spoor
worden weggenomen.
De consumentenorganisaties zijn op zich niet tegen het aanbesteden van
stoptreinen, zolang dit duidelijk zal leiden tot verbeteringen voor de
reiziger. Om tot een positief advies te komen over het aanbesteden van
de stoptreindiensten Sittard - Heerlen en Roermond - Maastricht
Randwyck vragen de organisaties, naast het oplossen van de
OV-chipkaartproblemen, om meer informatie over de voordelen van
reizigers en de omvang van de reizigersgroepen bij wie de belangrijkste
voor- en nadelen neerslaan.
Bezuinigingen
De consumentenorganisaties vrezen dat de reiziger de
bezuinigingsopdracht van 160 miljoen euro te hard gaat voelen. Om dit
bedrag te bezuinigen willen NS en ProRail werkzaamheden gaan clusteren
in langdurige buitendienststellingen, zoals in 2010 in Arnhem het geval
was en komende zomer in Zwolle. Daarnaast stellen de organisaties in
het Locov dat de bezuinigingen niet ten koste van de reiziger mogen
gaan in de vorm van tariefsverhogingen of het schrappen van onrendabele
treindiensten.
Het omvangrijke advies is hier te lezen.
Zie het origineel