Waterschap Scheldestromen
dijkversterking Hollarepolder, Joanna-Mariapolder
Vergunningaanvraag dijkversterking Hollarepolder, Joanna-Mariapolder
In 2013 versterkt Projectbureau Zeeweringen het dijktraject
Hollarepolder, Joanna-Mariapolder. Het waterschap heeft hiervoor de
benodigde natuurvergunning aangevraagd bij de Provincie Zeeland. Het
dijktraject heeft een lengte van circa 3,6 kilometer en ligt aan de
Oosterschelde in de gemeente Tholen. De werkzaamheden vinden plaats
tussen april en oktober 2013.
Aard van het werk
Uit een veiligheidstoetsing bleek dat het dijkvak niet voldoet aan de
veiligheidsnorm 1:4.000. Deze norm vereist dat een dijk voldoende sterk
moet zijn om een storm met een kracht zoals deze eens in de vierduizend
jaar voorkomt, te weerstaan. Om het dijkvak terug op sterkte te brengen
wordt onder de bestaande laag asfalt een nieuwe laag klei van 80
centimeter dik aangebracht. De huidige laag asfalt onderaan de dijk
wordt vervangen door een nieuwe laag open steen asfalt van 20
centimeter dikte. Deze laag wordt afgedekt met grond en ingezaaid met
gras, zodat het groene karakter van de dijk zoveel mogelijk behouden
blijft. Aan de buitenkant van de dijk wil het waterschap een nieuwe
onderhoudsweg van asfalt aanleggen in plaats van de huidige
kleibekleding met gras.
Vergunning
Om het werk uit te kunnen voeren is een natuurvergunning van de
provincie vereist. In de vergunning zijn voorwaarden opgenomen om te
grote natuurschade te voorkomen. Het waterschap wil graag een met
asfalt verharde onderhoudsweg aanleggen, zodat in de toekomst inspectie
van het dijkvak en reparatie van eventuele toekomstige schade bij
calamiteiten op eenvoudige wijze uitgevoerd kan worden. De provincie
wil dat de onderhoudsweg zodanig wordt afgewerkt (asfalt afgedekt met
grond die wordt ingezaaid met graszaad), zodat er weer een groene dijk
ontstaat.
Een dergelijke onderhoudstrook voldoet niet aan de eisen voor goed en
doelmatig onderhoud omdat de laag grond op het open steen asfalt bij
zware regenval verzadigd raakt en dus niet toegankelijk is voor zwaar
materiaal. De ondergrond raakt dan instabiel. Ook kan de grasmat op de
dijk zich niet optimaal ontwikkelen, hetgeen ten koste gaat van de
sterkte van de grasbekleding.
Het waterschap streeft naar het maximaal openstellen van de
onderhoudswegen voor recreatief medegebruik. De gemeente Tholen en de
Dorpsgemeenschap Sint Annaland ondersteunen dit standpunt. Door het
waterschap was voorzien dat in deze situatie de verharde onderhoudsweg
gedeeltelijk niet opengesteld wordt voor recreatief medegebruik. Dit
vanwege de natuurwaarden van het voor het dijktraject liggende
schorren.
Middelburg, 22 december 2011