Waterschap Scheldestromen


dijkversterking Hollarepolder, Joanna-Mariapolder

Vergunningaanvraag dijkversterking Hollarepolder, Joanna-Mariapolder

In 2013 versterkt Projectbureau Zeeweringen het dijktraject Hollarepolder, Joanna-Mariapolder. Het waterschap heeft hiervoor de benodigde natuurvergunning aangevraagd bij de Provincie Zeeland. Het dijktraject heeft een lengte van circa 3,6 kilometer en ligt aan de Oosterschelde in de gemeente Tholen. De werkzaamheden vinden plaats tussen april en oktober 2013.

Aard van het werk

Uit een veiligheidstoetsing bleek dat het dijkvak niet voldoet aan de veiligheidsnorm 1:4.000. Deze norm vereist dat een dijk voldoende sterk moet zijn om een storm met een kracht zoals deze eens in de vierduizend jaar voorkomt, te weerstaan. Om het dijkvak terug op sterkte te brengen wordt onder de bestaande laag asfalt een nieuwe laag klei van 80 centimeter dik aangebracht. De huidige laag asfalt onderaan de dijk wordt vervangen door een nieuwe laag open steen asfalt van 20 centimeter dikte. Deze laag wordt afgedekt met grond en ingezaaid met gras, zodat het groene karakter van de dijk zoveel mogelijk behouden blijft. Aan de buitenkant van de dijk wil het waterschap een nieuwe onderhoudsweg van asfalt aanleggen in plaats van de huidige kleibekleding met gras.

Vergunning

Om het werk uit te kunnen voeren is een natuurvergunning van de provincie vereist. In de vergunning zijn voorwaarden opgenomen om te grote natuurschade te voorkomen. Het waterschap wil graag een met asfalt verharde onderhoudsweg aanleggen, zodat in de toekomst inspectie van het dijkvak en reparatie van eventuele toekomstige schade bij calamiteiten op eenvoudige wijze uitgevoerd kan worden. De provincie wil dat de onderhoudsweg zodanig wordt afgewerkt (asfalt afgedekt met grond die wordt ingezaaid met graszaad), zodat er weer een groene dijk ontstaat.

Een dergelijke onderhoudstrook voldoet niet aan de eisen voor goed en doelmatig onderhoud omdat de laag grond op het open steen asfalt bij zware regenval verzadigd raakt en dus niet toegankelijk is voor zwaar materiaal. De ondergrond raakt dan instabiel. Ook kan de grasmat op de dijk zich niet optimaal ontwikkelen, hetgeen ten koste gaat van de sterkte van de grasbekleding.

Het waterschap streeft naar het maximaal openstellen van de onderhoudswegen voor recreatief medegebruik. De gemeente Tholen en de Dorpsgemeenschap Sint Annaland ondersteunen dit standpunt. Door het waterschap was voorzien dat in deze situatie de verharde onderhoudsweg gedeeltelijk niet opengesteld wordt voor recreatief medegebruik. Dit vanwege de natuurwaarden van het voor het dijktraject liggende schorren.

Middelburg, 22 december 2011