Waalwijk, 22 december 2011
Nieuwe, digitale koppelmeetflens van HBM voor hoge koppels
Er worden de laatste jaren steeds hogere eisen gesteld aan koppelmetingen in testbanken. In rolbanken en testbanken voor dieselmotoren of versnellingsbakken moeten steeds hogere koppels met steeds meer precisie gemeten worden. Daarom heeft Hottinger Baldwin Messtechnik (HBM), producent van geavanceerde meetopnemers, elektronica voor signaalverwerking, data-acquisitie systemen en meetsoftware, de nieuwe T40FM koppelmeetflens op de markt gebracht. De T40FM is de opvolger van T10FM-serie en kan zonder problemen koppels tot 80 kNm meten.
De nieuwe T40FM heeft een verbeterd rotordesign en vernieuwde digitale rotor- en statorelectronica. Dankzij deze combinatie is een hogere precisie en een betere reproduceerbaarheid van testgegevens in testbanken gegarandeerd. Het verbeterde ontwerp van het meetlichaam resulteert in een grotere stijfheid in alle richtingen. Tegelijkertijd bleek het mogelijk de massa van de koppelmeetflens te verminderen, waardoor ook het toch al lage traagheidsmoment verder afnam. De verbeterde radiale stijfheid leidt tot goede eigenschappen met betrekking tot trillingen in buigrichting. De zeer hoge torsiestijfheid in combinatie met het lage traagheidsmoment leidt tot een veel betere torsie-eigenfrequentie. Tijdens dynamische metingen ontstaan daardoor de juiste voorwaarden voor een verdere verhoging van de resonantiefrequentie. De hele constructie is goed beveiligd, waardoor fouten voorkomen worden.
De verbeterde rotor van de T40FM heeft dezelfde afmetingen als zijn voorloper de T10FM. De beide modellen zijn compatibel en in meetopstellingen uitwisselbaar. Omdat de koppelmeetflens extreem plat is, wordt er in de testbank ruimte bespaard. Hoge laterale krachten zijn toegestaan, waardoor machine-elementen direct op de meetflens kunnen worden gemonteerd. In de T40FM worden de meetwaarden digitaal verzonden. Een speciale sigma-delta converter wordt gebruikt voor de digitalisering en verzending van de meetwaarden van de rotor naar de stator. De digitale transmissie voorkomt ruis en verlies van data zelfs in toepassingen waarin EMC kritisch is. Een speciale A/D conversie in combinatie met een hoge sampling rate van 38.125 meetwaarden per seconde, voorkomt interne aliasing effecten. De TMC-interface in de stator van de koppelmeetflens maakt datauitwisseling met de TIM40 interface module mogelijk. Die ondersteunt verschillende veldbussystemen zoals CAN, Profibus-DP en EtherCAT. Een eenvoudige en flexibele integratie van de T40FM met bestaande testbanken is dus gegarandeerd.
Meer informatie over de nieuwe koppelmeetflenzen is te vinden op: