Nieuwe urgentieregeling in gemeente Haarlemmermeer
22-12-2011
Per 1 januari 2012: nieuwe aanvraagprocedure voor een urgentieverklaring voor
een sociale huurwoning.
Per 1 januari 2012 gelden in Haarlemmermeer nieuwe voorwaarden en een
nieuwe aanvraagprocedure om in aanmerking te komen voor een
urgentieverklaring voor een sociale huurwoning.
Gemeente Haarlemmermeer en woningcorporatie Ymere ontwikkelden een
nieuwe urgentieregeling omdat tot nu toe een veelvoud van regels een
goede toewijzing in de weg stond.
De procedure wordt persoonlijker en meer op maat en de voorwaarden
vormen eerder een kader dan dat ze harde regels zijn.
In de sociale huursector bestaan lange wachttijden waardoor een
urgentieregeling onmisbaar is. Op die regeling kunnen woningzoekenden
een beroep doen wanneer hun woonsituatie zodanig problematisch is, dat
ze voorrang bij toewijzing van een sociale huurwoning moeten krijgen.
Met de nieuwe regeling willen gemeente en Ymere een kwaliteitsslag
maken in het belang van de woningzoekende maar ook in het belang van de
samenleving die ervan overtuigd moet kunnen zijn dat toewijzing in een
specifieke situatie ook rechtvaardig is.
Nieuwe opzet
Vanaf komend jaar wordt de urgentieregeling uitgevoerd door Woonservice
uit Haarlem en niet meer door Het Vierde Huis in Weesp.
In de nieuwe regeling bestaat er geen opsomming meer van situaties
waarin men sowieso in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. In
plaats daarvan zijn er voorwaarden waaraan men minimaal moet voldoen
voordat een beoordelingscommissie de aanvraag in behandeling neemt.
De eerste voorwaarde is dat de woningzoekende niet zelf
verantwoordelijk gesteld kan worden voor de ontstane woonproblematiek.
Het persoonlijke probleem moet uitsluitend oplosbaar zijn met andere
woonruimte. De woningzoekende kan bovendien niet zelf in passende
woonruimte voorzien en heeft aantoonbaar geprobeerd een andere woning
te verkrijgen.
Brochure
Ook in de nieuwe regeling blijft een groot aantal situaties bestaan
waarbij het geen zin heeft om een urgentieaanvraag in te dienen.
Voorbeelden van de meest voorkomende situaties staan in de nieuwe
brochure "Urgentie voor sociale huur Haarlemmermeer" die tijdens
kantooruren verkrijgbaar is aan de balie van Ymere, Burgemeester
Pabstlaan 10 in Hoofddorp.
De brochure kan ook telefonisch worden aangevraagd bij Woonservice in
Haarlem, via tel. 023-517 56 00. In de brochure staan ook tips voor het
vinden van een woonruimte anders dan via een urgentieverklaring.
Met vragen of een daadwerkelijke urgentieaanvraag kan men terecht bij
Woonservice. Een consulent van Woonservice is op donderdag tussen 9 en
12 uur aanwezig op het kantoor van Ymere in Hoofddorp.
Woningcorporatie Ymere