Duits-Nederlandse Handelskamer
Duitsland ook in 2012 aantrekkelijke markt
Den Haag, 22 december 2012
De Duitse buurmarkt blijft in 2012 aantrekkelijk voor Nederlandse
bedrijven. Dat verwacht de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op
basis van de meest recente prognoses. Daaruit blijkt dat de
verwachtingen van zowel het Duitse bedrijfsleven als de consumenten
relatief positief zijn.
Ondanks het feit dat de wereldwijde economische vooruitzichten, en in
het bijzonder die voor de Europese Unie, zijn verslechterd, staat de
Duitse economie er relatief goed voor. Dankzij uitgebreide
arbeidsmarkthervormingen in voorgaande jaren is de werkgelegenheid
behoorlijk toegenomen. Dit vertaalt zich nu in een stabiele
binnenlandse consumptie, die de geluwde buitenlandse vraag deels kan
opvangen. Volgens het Duitse onderzoeksinstituut ifo is het
ondernemingklimaat in Duitsland in december voor de tweede maand op rij
verbeterd. Ook het consumentenvertrouwen blijft volgens
onderzoeksbureau GfK onveranderd licht positief.
"Het gestegen ondernemersvertrouwen in Duitsland onderstreept onze
verwachting dat de Duitse economie medio 2012 de stijgende lijn weer te
pakken zal krijgen", aldus Axel Gerberding, directeur van de DNHK. "Dit
betekent dat de Duitse buurmarkt ook komend jaar aantrekkelijk blijft
voor Nederlandse bedrijven."
De Duitse regering verwacht dat de economische groei over 2011 zal
uitkomen op 2,9 procent. Voor 2012 wordt, gezien de onzekere
economische situatie, een groei van 1 procent verwacht. Toch zal de
Duitse export naar verwachting in 2012 met 3,5 procent toenemen.
Contact:
Nederlands-Duitse Handelskamer, Lars Gutheil, tel. 070 3114 157, e-mail
l.gutheil(at)dnhk.org