Duits-Nederlandse Handelskamer

Duitsland ook in 2012 aantrekkelijke markt

Den Haag, 22 december 2012

De Duitse buurmarkt blijft in 2012 aantrekkelijk voor Nederlandse bedrijven. Dat verwacht de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op basis van de meest recente prognoses. Daaruit blijkt dat de verwachtingen van zowel het Duitse bedrijfsleven als de consumenten relatief positief zijn.

Ondanks het feit dat de wereldwijde economische vooruitzichten, en in het bijzonder die voor de Europese Unie, zijn verslechterd, staat de Duitse economie er relatief goed voor. Dankzij uitgebreide arbeidsmarkthervormingen in voorgaande jaren is de werkgelegenheid behoorlijk toegenomen. Dit vertaalt zich nu in een stabiele binnenlandse consumptie, die de geluwde buitenlandse vraag deels kan opvangen. Volgens het Duitse onderzoeksinstituut ifo is het ondernemingklimaat in Duitsland in december voor de tweede maand op rij verbeterd. Ook het consumentenvertrouwen blijft volgens onderzoeksbureau GfK onveranderd licht positief.

"Het gestegen ondernemersvertrouwen in Duitsland onderstreept onze verwachting dat de Duitse economie medio 2012 de stijgende lijn weer te pakken zal krijgen", aldus Axel Gerberding, directeur van de DNHK. "Dit betekent dat de Duitse buurmarkt ook komend jaar aantrekkelijk blijft voor Nederlandse bedrijven."

De Duitse regering verwacht dat de economische groei over 2011 zal uitkomen op 2,9 procent. Voor 2012 wordt, gezien de onzekere economische situatie, een groei van 1 procent verwacht. Toch zal de Duitse export naar verwachting in 2012 met 3,5 procent toenemen.

Contact:
Nederlands-Duitse Handelskamer, Lars Gutheil, tel. 070 3114 157, e-mail l.gutheil(at)dnhk.org