Gemeente Bergen op Zoom
Bergen op Zoom opnieuw in finale Citymarketing Award
De gemeente dankt de nominatie aan de manier waarop de
merkpositionering van Bergen op Zoom tot stand is gekomen.
In een uitgebreide inventarisatie is aan zowel inwoners, ondernemers
als bezoekers gevraagd hoe zij Bergen op Zoom zouden `verkopen'. Bergse
schrijvers en dichters hebben die ingrediënten vertaald naar
verschillende teksten die vervolgens weer ter verbetering zijn
voorgelegd aan de stad. Uiteindelijk heeft dat geleid tot vijf regels
die kernachtig samenvatten waar Bergen op Zoom voor staat.
Halverwege Wereldsteden
Waar Brabant Zeeland kust
Ligt als eeuwenoude parel
Aangenaam Bergen op Zoom
Theater van het Goede Leven
Bijzonder is dat de regels vanuit de stad zelf zijn voorgekomen: heel
veel mensen hebben meegewerkt en toch is het geen compromis geworden.
De officiële uitrol van de positionering staat gepland in januari 2012,
na het startschot van 800 jaar stad.
In januari 2011 won de gemeente Bergen op Zoom de Citymarketing
Stimulerings Award met `B-Reizen'. Een guerilla marketingactie, waarbij
de gemeente in het centrum van een andere stad een reisbureau opent
dat uitsluitend reizen aanbiedt naar Bergen op Zoom. B-Reizen opende
begin oktober voor een weekend in Dordrecht.
Wethouder Ton Linssen, verantwoordelijk voor citymarketing, is zeer
verheugd dat Bergen op Zoom opnieuw in de finale staat. "Het creatieve
concept B-Reizen was duidelijk geen eendagsvlieg. Het blijkt dat we met
ons citymarketingbeleid opvallen in Nederland. Dat we nu opnieuw in de
finale staan, is het bewijs dat onze strategie aanslaat. Juist in
economisch mindere tijden is citymarketing van groot belang."
De Citymarketing Award wordt 19 januari uitgereikt tijdens de Dag van
de Citymarketing in Hoofddorp. Bergen op Zoom is uit 35 inzendingen
geselecteerd en staat samen met de gemeenten Amersfoort en Dronten in
de finale.