Sanoma Uitgevers
klaagt helemaal niet
De klagende Nederlander klaagt helemaal niet
---
22.12.11
Wat maakt de Nederlander minder gelukkig? Reizen met het openbaar
vervoer, stofzuigen en de administratie. Ook al scoort zelfs dat nog
een voldoende. Maar voor de rest zijn de Nederlanders behoorlijk
tevreden met hun leven. Gemiddeld geven ze zichzelf een 7,4 voor geluk.
De dagelijkse activiteiten worden zelfs met een 7,5 beoordeeld.
Dit blijkt uit het grootschalige onderzoek Het gevoel van de consument
dat in opdracht van Sanoma Media is uitgevoerd door onderzoeksbureau
Insites Consulting. Het meest gelukkig zijn Nederlanders met een hoog
inkomen (8,0), gevolgd door Nederlanders met een partner (7,6), jonge
mensen, ochtendmensen, mensen met kinderen en mensen die op het
platteland leven (7,5).
Vervelendst? Openbaar vervoer
Nederlanders staan bekend als klagers, maar in de praktijk valt dat dus
reuze mee. Ik sta positief in het leven geeft 77% van de ondervraagden
aan. Deze positieve opstelling is ook duidelijk terug te zien in de
dagelijkse activiteiten. De hele dag is er geen enkele bezigheid die
netto meer negatieve dan positieve emoties oplevert. Reizen met het
openbaar vervoer scoort met een 6,2 het laagste rapportcijfer. Ook niet
echt blij worden we van stofzuigen, administratie doen, tanden poetsen,
de was doen, vaatwasser in- en uitruimen, studeren, opstaan,
schoonmaken en aankleden. Maar alles scoort nog altijd wel een
voldoende.
Gelukkigst? Kinderen naar bed
Opvallend is dat positieve emoties toenemen naarmate de dag vordert.
Het hoogst gewaardeerde moment van de dag (8,4) is wanneer de kinderen
s avonds naar bed worden gebracht. Dit moment wordt omschreven als een
echt ritueel waarbij men veel positieve emoties heeft, zoals trots,
gezelligheid en geluk. Toch liggen ook frustratie en stress op de loer
als de kinderen niet naar bed willen.
Meeste stress? In de middag
Het minst gelukkig voelen we ons tijdens het tweede deel van de
werkdag, in de middag. Dan komen meer negatieve emoties op, zoals
boosheid en stress. Mogelijk door de vermoeidheid die we gedurende de
dag opbouwen. Ook is de aandacht tijdens het tweede deel van de werkdag
vaak al bij andere zaken: Ga ik sporten, heb ik nog wat in huis voor
het avondeten of moet ik nog even bij de supermarkt langs?
Hoogste scores? Met familie en vrienden
De mens is een sociaal dier; de meest positieve momenten zijn de
sociale momenten, met het gezin, familie, vrienden en/of partner. Dan
zijn we echt blij en gelukkig. Daarnaast scoren activiteiten als
tijdschriften lezen, avondeten, inrichten van het huis en wandelen hoog
qua positieve emoties.
Onderzoek
In het onderzoek Het gevoel van de consument wordt het dagelijks leven
van Nederlanders in kaart gebracht aan de hand van emoties, merken,
behoeften en fricties. Hoe voelen consumenten zich gedurende de dag,
welke emoties hebben ze bij de dagelijkse activiteiten, waar hebben ze
behoefte aan gedurende de dag, welke fricties komen ze tegen en hoe
kunnen merken hier een rol bij spelen? De inzichten uit dit onderzoek
kunnen door marketeers worden gebruikt voor relevante en aansprekende
communicatie.
Het - online - onderzoek werd uitgevoerd door Insites Consulting in
opdracht van Sanoma Media onder 3000 Nederlanders tussen 18 en 65 jaar
(representatief voor gemiddeld Nederland). Een deel van de resultaten
van het onderzoek Het gevoel van de consument is beschikbaar in de vorm
van een presentatie. Deze resultaten zijn te vinden op slideshare.
Het gevoel van de consument