Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Connexxion herstelt OV-chipkaartblunder
chipkaart Een grove fout die ervoor zorgde dat Connexxion-reizigers op
6 verschillende trajecten vele euro's teveel betaalde voor hun rit,
moet vanaf vandaag tot het verleden behoren. Connexxion maakte
aanvankelijk geen haast met het herstellen van de fout, maar onder druk
van provincie Utrecht, Stadsregio Arnhem Nijmegen en Rover zijn de
problemen toch nog onverwacht snel opgelost.
Na een fout bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling per 11
december vielen ritten naar bepaalde bushaltes langs zes
Connexxion-lijnen plotseling vele malen duurder uit. Zo betaalden
passagiers voor een korte rit met bus 51 in het Gelderse Renkum ruim 11
euro in plaats van de reguliere 98 cent. Soortgelijke fouten werden
aangetroffen op trajecten tussen Wageningen en Arnhem, Driebergen en
Utrecht, Driebergen en Woudenberg, Zeist en Wijk bij Duurstede en
tussen Bunschoten en Spakenburg.
Rover vroeg Connexxion reizigers op de bewuste trajecten gratis te
vervoeren tot het probleem is opgelost. Dit zoveelste probleem met de
OV-chipkaart dat de reiziger geld moet kosten, zal het vertrouwen in
het product enkel verder beschadigen. Connexxion voelde er niets voor
en stelde dat reizigers compensatie moesten aanvragen. Het probleem
zelf zou pas rond 8 januari worden verholpen!
Rover vond dit volstrekt onacceptabel en seinde de opdrachtgevers in:
provincies Utrecht en Gelderland. Intussen kreeg ook de media lucht van
het probleem. Onder deze druk wist Connexxion het herstel te vervroegen
naar komend weekend, waardoor reizigers "slechts" nog enkele dagen
teveel zouden betalen. Gelukkig nam provincie Utrecht hiermee geen
genoegen. De provincie eiste onmiddellijk herstel of gratis vervoer van
Connexxion. Waar een wil is, is een weg, want vanaf vandaag moet de
fout weer volledig zijn hersteld. Reizigers krijgen het teveel betaalde
bedrag automatisch op de OV-chipkaart teruggestort bij het volgende
opladen.
Rover is blij dat er dankzij het kordate optreden van provincie Utrecht
en Stadsregio Arnhem Nijmegen toch nog een klantvriendelijke oplossing
is gevonden. Desondanks roepen wij reizigers op de bewuste trajecten op
om nog even extra op te letten en het ons te melden indien onverhoopt
mocht blijken dat het probleem toch niet helemaal is verholpen.