Dinalog start 3 nieuwe demonstratie projecten

Persbericht van Dinalog

Vorige maand gaf de Advies Commissie Experimentele Ontwikkeling (ACED) van Dinalog haar goedkeuring aan drie nieuwe Dinalog demonstratieprojecten op het gebied van logistiek en supply chain management. De drie consortia worden uitgedaagd om samen aan te tonen dat hun innovatieve concepten daadwerkelijk gebruikt kunnen worden in de praktijk. De looptijd van deze projecten is gemiddeld 2 jaar. Met de opening van twee nieuwe calls is Dinalog ook voor 2012 weer op zoek naar innovatieve voorstellen voor onderzoek.

Inmiddels faciliteert Dinalog zes demonstratieprojecten en negen R&D projecten. Kennis vanuit R&D projecten is cruciaal voor innovatie, maar met de demonstratieprojecten wordt de stap naar de praktijk gemaakt. De nieuwe Call (4) voor demonstratieprojecten is geopend tot eind 2012. De Call is gebaseerd op co-financiering 25-75. Dat betekent 25% subsidie met een maximum van 250.000 euro. De demonstratieprojecten worden uitgevoerd door een consortium van tenminste 3 partijen, waaronder minimaal 1 MKB bedrijf en 1 kennisinstelling. Naast de huidige thema's 4C, Mainports/Transport Hubs in control en Service Logistiek richt Dinalog zich met deze call ook op Synchromodaal Transport, Supply Chain Finance en Open ICT platform. Deze thema's gelden eveneens voor de nieuwe R&D Call (4), die staat open van 15 december 2011 tot en met 1 maart 2012.

De drie nieuwe demonstratie projecten vallen binnen het thema Cross Chain Control Center (4C), een regiecentrum waar meerdere complexe Europese en wereldwijde supply chains gecoördineerd en geregisseerd worden. De realisatie van één of meer van zulke control centers kan resulteren in bijvoorbeeld een betere afstemming en bundeling van activiteiten en een lagere belasting voor het milieu. Maar het kan ook heel interessante kostenbesparingen opleveren.

Demonstratieproject: Bundelen bij de bron in de modesector Verkeersopstoppingen in steden vormen wereldwijd een steeds groter probleem. Bijvoorbeeld door de groei van het vrachtvervoer. Winkels worden dagelijks bevoorraad door veel verschillende leveranciers, die ieder apart hun eigen kleine vrachtje laten bezorgen door hun eigen transporteurs.
Het Dinalog demonstratieproject 'Bundelen bij de bron' wil dat veranderen. In 'Bundelen bij de bron' werkt een groot aantal producenten van mode artikelen samen aan het winkelklaar maken van modezendingen bij de productiebron in bijvoorbeeld China. De voordelen hiervan zijn lagere handelingskosten voor de leverancier en gebundeld transport tot aan de winkel. Bij grootschalige uitrol zal dit laatste effect een enorme impact hebben op het terugbrengen van het aantal vervoersbewegingen binnen Nederland en Europa. Om de vrachtstromen van alle betrokkenen te coördineren, wordt een control center ingericht naar het 4C concept.
Partners in dit consortium: Greenway Logistics, Modinth, Ewals Cargo, AMFI Hogeschool, TU/e, Eyefreight

Demonstratieproject: Zorg voor Logistiek
In dit project werken partners samen aan het opzetten van een innovatief concept voor de zorgsector in Nederland. Het onderzoek richt zich op het oplossen van problemen die zich bij de integratie van verscheidene supply chains binnen de zorgsector voordoen. Naast het ontwikkelen van een control center zullen de partners een nieuw distributiecentrum ontwikkelen waar het concept 'cross docking' wordt geimplementeerd waardoor het logistieke volume van de leverancier kan worden verhoogd. Verder richten de partners zich ook op de ontwikkeling van de nodige hulpmiddelen om de administratieve en logistieke processen goed te laten verlopen. Het verwachte resultaat is een strategische logistieke control tower waar verscheidene supply chains binnen de zorgsector worden geïntegreerd. Het potenieel van deze conrol tower is enorm, bij succesvolle implentatie kan dit leiden tot grote kostenbesparingen voor de zorgsector.
Partners in dit consortium: Huuskes Versproducten, T-Blox B.V., Stichting Lucrum, Twente University. Zij worden gesteund door Lyreco Nederland B.V., Scholten Medische Instrumenten B.V., Stichting Sensire en Stichting Keuken de Boeskool.

Demonstratieproject: iZ! Motive
De aanleiding voor het iZ! Motive project is dat de huidige markt voor auto-onderdelen niet in staat is in te spelen op nieuwe trends. Consumenten worden steeds kritischer als het om prijzen en levertijden gaat. Daarnaast worden de marges op de verkoop van auto's door dealers steeds lager. De marges op onderhoud en reparatie van auto's zijn echter een stuk hoger. De veranderende wetgeving speelt ook mee, waarbij ondernemers niet meer verplicht zijn om naast een geautoriseerde werkplaats ook verkoop van nieuwe auto's te verrichten.De keten is nu zo georganiseerd dat ondernemers niet geprikkeld worden om te vernieuwen, terwijl de ontwikkelingen hier wel op wijzen.
iZi Motive wil met innovatie een doorbraak realiseren in de automotive aftermarket. Middels een nieuw logistiek concept zullen structurele inefficiënties in de logistieke keten worden uitgeschakeld en zal een nieuwe regiefunctie worden gerealiseerd. Dit zal resulteren in nieuwe business uit ketenregie activiteiten. Met een totaalconcept van logistieke ketenregie van fabrikant tot eindconsument inclusief retouren en garanties ontstaat op alle schakels in de keten een hogere toegevoegde waarde.
Partners in dit consortium: IZI Concepts, Packs Special Care, Stor-e, Technical University Eindhoven.

Dinalog hanteert het principe van open innovatie, dat betekent dat de resultaten van de projecten beschikbaar komen voor de hele logistieke branche. Dinalog organiseert daarom regelmatig seminars en presentaties waarvoor alle belanghebbenden en belangstellenden worden uitgenodigd. Naast het stijgende aantal bezoekers van seminars werken al meer dan 200 instituten en bedrijven mee als partner in de innovatie projecten van Dinalog. Doet u al mee?Kijk voor meer informatie op www.dinalog.nl

Links:
http://www.dinalog.nl/institute/news/dinalog-start-3-nieuwe-demonstrati e-projecten-in-de-mode-automo



Razende Robot Reporter