Dinalog start 3 nieuwe demonstratie projecten
Persbericht van Dinalog
Vorige maand gaf de Advies Commissie Experimentele Ontwikkeling (ACED)
van Dinalog haar goedkeuring aan drie nieuwe Dinalog
demonstratieprojecten op het gebied van logistiek en supply chain
management. De drie consortia worden uitgedaagd om samen aan te tonen
dat hun innovatieve concepten daadwerkelijk gebruikt kunnen worden in
de praktijk. De looptijd van deze projecten is gemiddeld 2 jaar. Met de
opening van twee nieuwe calls is Dinalog ook voor 2012 weer op zoek
naar innovatieve voorstellen voor onderzoek.
Inmiddels faciliteert Dinalog zes demonstratieprojecten en negen R&D
projecten. Kennis vanuit R&D projecten is cruciaal voor innovatie, maar
met de demonstratieprojecten wordt de stap naar de praktijk gemaakt. De
nieuwe Call (4) voor demonstratieprojecten is geopend tot eind 2012. De
Call is gebaseerd op co-financiering 25-75. Dat betekent 25% subsidie
met een maximum van 250.000 euro. De demonstratieprojecten worden
uitgevoerd door een consortium van tenminste 3 partijen, waaronder
minimaal 1 MKB bedrijf en 1 kennisinstelling. Naast de huidige thema's
4C, Mainports/Transport Hubs in control en Service Logistiek richt
Dinalog zich met deze call ook op Synchromodaal Transport, Supply Chain
Finance en Open ICT platform. Deze thema's gelden eveneens voor de
nieuwe R&D Call (4), die staat open van 15 december 2011 tot en met 1
maart 2012.
De drie nieuwe demonstratie projecten vallen binnen het thema Cross
Chain Control Center (4C), een regiecentrum waar meerdere complexe
Europese en wereldwijde supply chains gecoördineerd en geregisseerd
worden. De realisatie van één of meer van zulke control centers kan
resulteren in bijvoorbeeld een betere afstemming en bundeling van
activiteiten en een lagere belasting voor het milieu. Maar het kan ook
heel interessante kostenbesparingen opleveren.
Demonstratieproject: Bundelen bij de bron in de modesector
Verkeersopstoppingen in steden vormen wereldwijd een steeds groter
probleem. Bijvoorbeeld door de groei van het vrachtvervoer. Winkels
worden dagelijks bevoorraad door veel verschillende leveranciers, die
ieder apart hun eigen kleine vrachtje laten bezorgen door hun eigen
transporteurs.
Het Dinalog demonstratieproject 'Bundelen bij de bron' wil dat
veranderen. In 'Bundelen bij de bron' werkt een groot aantal
producenten van mode artikelen samen aan het winkelklaar maken van
modezendingen bij de productiebron in bijvoorbeeld China. De voordelen
hiervan zijn lagere handelingskosten voor de leverancier en gebundeld
transport tot aan de winkel. Bij grootschalige uitrol zal dit laatste
effect een enorme impact hebben op het terugbrengen van het aantal
vervoersbewegingen binnen Nederland en Europa. Om de vrachtstromen van
alle betrokkenen te coördineren, wordt een control center ingericht
naar het 4C concept.
Partners in dit consortium: Greenway Logistics, Modinth, Ewals Cargo,
AMFI Hogeschool, TU/e, Eyefreight
Demonstratieproject: Zorg voor Logistiek
In dit project werken partners samen aan het opzetten van een
innovatief concept voor de zorgsector in Nederland. Het onderzoek richt
zich op het oplossen van problemen die zich bij de integratie van
verscheidene supply chains binnen de zorgsector voordoen. Naast het
ontwikkelen van een control center zullen de partners een nieuw
distributiecentrum ontwikkelen waar het concept 'cross docking' wordt
geimplementeerd waardoor het logistieke volume van de leverancier kan
worden verhoogd. Verder richten de partners zich ook op de ontwikkeling
van de nodige hulpmiddelen om de administratieve en logistieke
processen goed te laten verlopen. Het verwachte resultaat is een
strategische logistieke control tower waar verscheidene supply chains
binnen de zorgsector worden geïntegreerd. Het potenieel van deze conrol
tower is enorm, bij succesvolle implentatie kan dit leiden tot grote
kostenbesparingen voor de zorgsector.
Partners in dit consortium: Huuskes Versproducten, T-Blox B.V.,
Stichting Lucrum, Twente University. Zij worden gesteund door Lyreco
Nederland B.V., Scholten Medische Instrumenten B.V., Stichting Sensire
en Stichting Keuken de Boeskool.
Demonstratieproject: iZ! Motive
De aanleiding voor het iZ! Motive project is dat de huidige markt voor
auto-onderdelen niet in staat is in te spelen op nieuwe trends.
Consumenten worden steeds kritischer als het om prijzen en levertijden
gaat. Daarnaast worden de marges op de verkoop van auto's door dealers
steeds lager. De marges op onderhoud en reparatie van auto's zijn
echter een stuk hoger. De veranderende wetgeving speelt ook mee,
waarbij ondernemers niet meer verplicht zijn om naast een
geautoriseerde werkplaats ook verkoop van nieuwe auto's te
verrichten.De keten is nu zo georganiseerd dat ondernemers niet
geprikkeld worden om te vernieuwen, terwijl de ontwikkelingen hier wel
op wijzen.
iZi Motive wil met innovatie een doorbraak realiseren in de automotive
aftermarket. Middels een nieuw logistiek concept zullen structurele
inefficiënties in de logistieke keten worden uitgeschakeld en zal een
nieuwe regiefunctie worden gerealiseerd. Dit zal resulteren in nieuwe
business uit ketenregie activiteiten. Met een totaalconcept van
logistieke ketenregie van fabrikant tot eindconsument inclusief
retouren en garanties ontstaat op alle schakels in de keten een hogere
toegevoegde waarde.
Partners in dit consortium: IZI Concepts, Packs Special Care, Stor-e,
Technical University Eindhoven.
Dinalog hanteert het principe van open innovatie, dat betekent dat de
resultaten van de projecten beschikbaar komen voor de hele logistieke
branche. Dinalog organiseert daarom regelmatig seminars en presentaties
waarvoor alle belanghebbenden en belangstellenden worden uitgenodigd.
Naast het stijgende aantal bezoekers van seminars werken al meer dan
200 instituten en bedrijven mee als partner in de innovatie projecten
van Dinalog. Doet u al mee?Kijk voor meer informatie op www.dinalog.nl
Links:
http://www.dinalog.nl/institute/news/dinalog-start-3-nieuwe-demonstrati
e-projecten-in-de-mode-automo
Razende Robot Reporter