Defecte verlichting in kwart gevallen reden voor APK-afkeur auto's en
bestelauto's
22 december 2011
Defecte of onjuiste verlichting staat met stip op één in de lijst van
APK-afkeur- en reparatiepunten. Bij ruim een kwart van de
personenauto's en bestelwagens die worden afgekeurd (of goedgekeurd na
reparatie) gebeurt dat vanwege problemen met de verlichting. Defecten
aan het remsysteem vormen met 17 procent een goede tweede.
Bandenproblemen staan met 15 procent op nummer drie in de
APK-afkeurlijst. Dat blijkt uit cijfers die door VWE aan BOVAG ter
beschikking zijn gesteld.
Juist in deze donkere dagen voor kerst is het zaak dat de verlichting
van een auto tiptop in orde is. De dagen zijn kort en de duisternis
valt vroeg in. Goed zichtbaar zijn is van groot belang voor de
verkeersveiligheid. Zien is wat anders dan gezien worden! De
afkeurcijfers van de APK 2 (personenauto's en bestelwagens) wijzen uit
dat veel autobezitters zelf niet of nauwelijks in de gaten houden of
hun verlichting in orde is. Bij de APK blijken lampen defect, zijn
koplampen verkeerd afgesteld of werkt de verplichte
koplamphoogteverstelling niet. Automobilisten blijken te vaak van APK
naar APK te rijden. En dat is niet afdoende om veilig op weg te gaan.
Zeker bij de langere APK-intervallen van tegenwoordig. Het advies van
BOVAG is dan ook: sla geen onderhoudsbeurt over én neem de moeite zelf
af en toe een rondje om de auto te maken. Controleer met regelmaat de
verlichting, de vloeistofniveaus, de bandenspanning en het
bandenprofiel. En wie met een gerust hart de winter in wil, kan ook
altijd tussendoor bij een BOVAG-autobedrijf een wintercheck laten
uitvoeren. Daar wordt de controle van de verlichting uiteraard in
meegenomen. Het BOVAG-autobedrijf is automobilisten ook graag van
dienst met het vervangen van lampjes. Bij een groeiend aantal auto's is
dat een handeling die door een leek nauwelijks meer uit te voeren is.
De top 5 van APK-afkeur- en reparatiepunten ziet er als volgt uit:
1. Verlichting (27%)
2. Remsysteem (17%)
3. Banden (15%)
4. Ruitenwisser/sproeier (8%)
5. Uitlaatsysteem (6%)
Jaarlijks voeren autobedrijven zo'n zeven miljoen Algemene Periodieke
Keuringen van het type APK 2 uit. De hierboven aangehaalde top 5
betreft punten waarop een auto is afgekeurd én de zogenoemde
reparatiepunten: defecten die eerst moeten worden gerepareerd alvorens
een auto kan worden goedgekeurd. Ruim 70 procent van de auto's wordt
gekeurd in combinatie met een onderhoudsbeurt. De meeste auto's worden
ter plekke gerepareerd en vervolgens goedgekeurd.
Bovenstaande VWE-cijfers zijn verzameld over een periode van ruim
anderhalf jaar (februari 2010 - september 2011). VWE verwerkt ruim een
kwart van alle APK-afmeldingen. Daarmee is dit een zeer representatieve
steekproef.
BOVAG