Gemeente Barneveld


Gemeente Barneveld blijft afval zelf inzamelen

De gemeente Barneveld blijft het afval zelf inzamelen, maar gaat dat wel efficiënter dan nu doen. Het college van burgemeester en wethouders heeft dat besloten. De gemeente Barneveld heeft de afgelopen periode onderzocht of de gemeente de afvalinzameling zélf blijft doen of verzelfstandigt. Het onderzoek is gedaan in het licht van de bezuinigingstaakstelling van in totaal 8,2 miljoen euro.

De gemeente Barneveld zamelt op dit moment het rest-, GFT- en plastic afval zelf in. In het akkoord van de coalitiepartijen staat dat de gemeente in deze periode onderzoekt of verschillende (arbeidsintensieve) taken van de gemeente Barneveld efficiënter kunnen worden gedaan of moeten worden geprivatiseerd.

Twee opties

De gemeente Barneveld heeft de afgelopen periode twee opties met elkaar vergeleken:

1. Optimalisatie van de huidige situatie;

2. Verzelfstandiging

De gemeente heeft tien andere gemeenten en vier marktpartijen bezocht. Het onderzoek toonde aan dat in Barneveld sprake is van de grote betrokkenheid van het personeel, de sterke servicegerichtheid, de goede staat van het materiaal en de huisvesting en de directe invloed en aansturing van de inzameling van het afval. Aan de andere kant werd onderkend dat een té klantgerichte opstelling ook nadelig kan zijn voor de bedrijfsvoering en de kosten.

Optimalisatie

Voor het onderzoek naar de optimalisatie van de huidige wijze van afvalinzameling is gesproken met de eigen medewerkers. Van de 30 ingebrachte voorstellen zijn er 8 als realistisch aangemerkt. Hiermee kan een structurele besparing van EUR 104.800 in 2012 tot EUR 275.000 in 2014 worden behaald. De drie grootste besparingen zijn:
* Grotendeels zijladers in de kernen ter vervanging van de huidige achterladers;

* Efficiënter inzamelen;

* GFT in de wintermaanden slechts één keer per 4 weken inzamelen.

Verzelfstandiging

Voor de mogelijke verzelfstandiging is gekeken naar drie mogelijkheden:
1. Afvalinzamelingsbedrijf waarin verschillende gemeenten participeren;

2. Samenwerking met een private partij;

3. Aanbesteden.

Voor de eindconclusie is gekeken naar vier afwegingskaders:
* Wat zijn de budgettaire voordelen?

* Is er sprake van inkoopbaarheid of uitbesteedbaarheid?
* Wat is de verhouding tussen opdrachtgeverschap en ondernemerschap?
* Hoe staat het met de service, het milieu en overige aspecten?

Op basis van het bovenstaande kiest het college van burgemeester en wethouders voor optimalisatie. Dit levert een structurele bezuiniging op van EUR 275.300. Redenen om hiervoor te kiezen, zijn:
* beleid en uitvoering in één hand;

* vrijwel geen eenmalige frictiekosten;

* bevordering ondernemerschap van gemeentelijk personeel;
* marktconforme bedrijfsvoering (vergelijkbare besparing als bij verzelfstandiging).

Om dit te realiseren, wordt binnen een maand na opdrachtverstrekking een implementatieplan opgesteld.

Wat merken inwoners van deze optimalisatie?

* De gemeente Barneveld vervangt een achterlader door een zijlader. Dat betekent dat meer inwoners hun kliko zó moeten aanbieden dat de zijlader de volle kliko's kan oppakken en kan legen.
* Het GFT-afval wordt (met ingang van de winter 2012-2013) in de maanden december, januari en februari éénmaal per maand (in plaats van éénmaal per twee weken)n opgehaald.

* Kliko's die te laat worden aangeleverd, worden niet alsnog geleegd.

In 2012 wordt, met het oog op de jaren daarna, gekeken of de afvalinzameling efficiënter kan worden geregeld, bijvoorbeeld met het oog op het logischer op elkaar aansluiten van routes.