Spectaculaire toename tablet-gebruikers
Persbericht van Intomart GfK
Spectaculaire toename tablet-gebruikers
Toename van miljoen gebruikers in tweede helft 2011
Het aantal bezitters van iPads en andere tablets is per december 2011
gestegen tot 1,7 miljoen Nederlanders (14% van de internettende
bevolking). In de tweede helft van 2011 zijn er bijna een miljoen
gebruikers bijgekomen. In juni 2011 waren 725.000 personen in het bezit
van een tablet (6% van de internettende bevolking). Daarnaast zijn er
nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een
tablet aan te schaffen. 266.000 Nederlanders zijn van plan met
Sinterklaas of Kerstmis een tablet cadeau te doen. De eerste iPad kwam
pas anderhalf jaar geleden, medio 2010, op de markt en maakt een
spectaculaire opmars door. Een groot aandeel van de gebruikers betreft
een iPad van Apple. Een aanzienlijk deel van de tablets is inmiddels al
van een ander merk.
Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media van Intomart GfK
dat vandaag verschijnt. In dit onderzoek worden de ontwikkelingen in
het gebruik van PC's, laptops, smartphones en tablets in kaart
gebracht. De PC en laptop worden het meest gebruikt, maar smartphones
en tablets winnen snel aan belang voor TV, Radio en Dagbladen.
De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het
gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin, gemiddeld heeft een
tablet 2,3 gebruikers. Gemiddeld zijn er 20-25 apps gedownload. Het
meest wordt het tablet gebruikt voor internetten, e-mailen en social
media. Daarnaast zijn spelletjes en video/televisiekijken populaire
bezigheden. De top 3 media-apps op de tablet zijn YouTube,
UitzendingGemist en NU HD.
Ook de smartphone laat een sterke opmars zien. In december 2011 zijn er
bijna 5,5 miljoen bezitters (45% penetratie onder de
internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een
half jaar geleden in juni 2011. De smartphone wordt veel gebruikt voor
internet, social media en e-mailen. De smartphone wordt vaker dan de
tablet gebruikt voor het maken van foto's en radio luisteren. Op de
smartphone zijn gemiddeld 15 apps binnengehaald. De top 3 van gebruikte
media-apps op smartphones bestaat uit NU, YouTube en Telegraaf. Op de
vierde plaats staat Teletekst. Het is opvallend hoe een klassiek
product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale
omgeving.
Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door Intomart GfK
in samenwerking met Cebuco, RAB en SPOT. De steekproef bestaat uit 850
Nederlanders 13+ die gebruik maken van internet en is representatief
voor deze groep (87% van de Nederlandse bevolking 13+). Het onderzoek
wordt twee keer per jaar uitgevoerd.
*
Links:
http://www.intomartgfk.nl
Razende Robot Reporter