ProRail

Persbericht

22-12-2011

Tweede perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed


- Spoor 5/7 komende maanden buiten dienst voor bouw derde kap
- Treinen richting Amsterdam en Schiphol vertrekken vanaf spoor 7/8

Net voor de kerst wordt op Utrecht Centraal de laatste hand gelegd aan de perronkap bij spoor 8 en 9. Op 24 december is de tweede perronkap met zonnecellen klaar en gaat spoor 8 weer in dienst. De zonnecellen leveren energie voor de verlichting, roltrappen en liften op het station.

Komende maanden werkt ProRail aan een derde perronkap met zonnecellen op spoor 5/7. Treinen naar Amsterdam en Schiphol vetrekken vanaf spoor 8/9.

In totaal krijgt station Utrecht drie perronkappen (langs de sporen 11/12, 8/9 en 5/7) met zonnecellen. Samen zorgen de zonnecellen voor een energieopbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het energieverbruik van 25 huishoudens en een CO2-reductie van 46 ton per jaar.
De vervanging van de perrons wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Voor de zonnecellen is een Europese subsidie van het Interreg IVB North West Europe programme verkregen. ProRail werkt hiervoor samen met spoorbedrijven uit Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland aan een duurzaamheidprogramma onder de naam SusStation.

OV-terminal Utrecht

De bouw van de perronkappen is onderdeel van een nieuw Utrecht Centraal. Samen met de gemeente Utrecht en NS bouwt ProRail een nieuw Utrecht Centraal en aan een nieuw stadshart van Utrecht. Trein, bus en tram komen onder één dak, waardoor 1 miljoen reizigers moeiteloos hun bestemming bereiken. Utrecht CS wordt een station dat de 21e eeuw waardig is. Met perronkappen die energie opleveren en genoeg ruimte voor fietsen.

Informatie over de verbouwing:


* i-Bouw, het informatiepunt in de stationshal van Utrecht Centraal
* www.cu2030.nl/ovterminal

* infocentrum stationsgebied: 030 286 9650

[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.tweedeperronkapmetzonnecellenut rechtcsgereed&category=Regionaal]