ProRail
Persbericht
22-12-2011
Tweede perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed
- Spoor 5/7 komende maanden buiten dienst voor bouw derde kap
- Treinen richting Amsterdam en Schiphol vertrekken vanaf spoor 7/8
Net voor de kerst wordt op Utrecht Centraal de laatste hand gelegd aan
de perronkap bij spoor 8 en 9. Op 24 december is de tweede perronkap
met zonnecellen klaar en gaat spoor 8 weer in dienst. De zonnecellen
leveren energie voor de verlichting, roltrappen en liften op het
station.
Komende maanden werkt ProRail aan een derde perronkap met zonnecellen
op spoor 5/7. Treinen naar Amsterdam en Schiphol vetrekken vanaf spoor
8/9.
In totaal krijgt station Utrecht drie perronkappen (langs de sporen
11/12, 8/9 en 5/7) met zonnecellen. Samen zorgen de zonnecellen voor
een energieopbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk
aan het energieverbruik van 25 huishoudens en een CO2-reductie van 46
ton per jaar.
De vervanging van de perrons wordt gefinancierd door het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu. Voor de zonnecellen is een Europese subsidie
van het Interreg IVB North West Europe programme verkregen. ProRail
werkt hiervoor samen met spoorbedrijven uit Groot Brittannië, Frankrijk
en Duitsland aan een duurzaamheidprogramma onder de naam SusStation.
OV-terminal Utrecht
De bouw van de perronkappen is onderdeel van een nieuw Utrecht
Centraal. Samen met de gemeente Utrecht en NS bouwt ProRail een nieuw
Utrecht Centraal en aan een nieuw stadshart van Utrecht. Trein, bus en
tram komen onder één dak, waardoor 1 miljoen reizigers moeiteloos hun
bestemming bereiken. Utrecht CS wordt een station dat de 21e eeuw
waardig is. Met perronkappen die energie opleveren en genoeg ruimte
voor fietsen.
Informatie over de verbouwing:
* i-Bouw, het informatiepunt in de stationshal van Utrecht Centraal
* www.cu2030.nl/ovterminal
* infocentrum stationsgebied: 030 286 9650
[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.tweedeperronkapmetzonnecellenut
rechtcsgereed&category=Regionaal]