Maastricht University

Trefwoorden: hoger onderwijs, professionalisering, docent
Promotie mw.drs. C.C.E. De Rijdt
Faculty of Law

Promotores: prof.dr. F. Dochy (KU Leuven), prof.dr. C.P.M. van der Vleuten
Titel: "Staff Development in Higher Education Working to improve practices of experts in educational development of teachers and transfer of learning to the workplace"
Donderdag 22 december 2011, 12.00 uur

Onderwijskundige professionalisering voor docenten speelt een cruciale rol in de kwaliteitsbewaking van hoger onderwijs. Met dit proefschrift dragen we bij tot een beter begrip en verbetering van onderwijskundige professionalisering voor docenten. Een van de conclusies is dat onderzoek naar de impact van onderwijskundige professionalisering voor docenten anders moet worden aangepakt. Een conceptueel kader voor onderzoek naar transfer van leren bij onderwijskundige professionalisering wordt voorgesteld. Verder wordt het belang van een gemeenschappelijke taal, percepties en concepties van de verschillende partijen, betrokken bij onderwijskundige professionalisering, benadrukt. Daarnaast bewijst dit proefschrift dat studenttutoren die geselecteerd zijn op strenge criteria en die een professionaliseringstraject hebben doorlopen, de complexe verantwoordelijkheid van tutoren in probleem gestuurd onderwijs goed aan kunnen.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.