Trefwoorden: hoger onderwijs, professionalisering, docent
Promotie mw.drs. C.C.E. De Rijdt
Faculty of Law
Promotores: prof.dr. F. Dochy (KU Leuven), prof.dr. C.P.M. van der
Vleuten
Titel: "Staff Development in Higher Education Working to improve
practices of experts in educational development of teachers and
transfer of learning to the workplace"
Donderdag 22 december 2011, 12.00 uur
Onderwijskundige professionalisering voor docenten speelt een cruciale
rol in de kwaliteitsbewaking van hoger onderwijs. Met dit proefschrift
dragen we bij tot een beter begrip en verbetering van onderwijskundige
professionalisering voor docenten. Een van de conclusies is dat
onderzoek naar de impact van onderwijskundige professionalisering voor
docenten anders moet worden aangepakt. Een conceptueel kader voor
onderzoek naar transfer van leren bij onderwijskundige
professionalisering wordt voorgesteld. Verder wordt het belang van een
gemeenschappelijke taal, percepties en concepties van de verschillende
partijen, betrokken bij onderwijskundige professionalisering,
benadrukt. Daarnaast bewijst dit proefschrift dat studenttutoren die
geselecteerd zijn op strenge criteria en die een
professionaliseringstraject hebben doorlopen, de complexe
verantwoordelijkheid van tutoren in probleem gestuurd onderwijs goed
aan kunnen.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Maastricht University