Promotie: Hoe reageren bedrijven op veranderingen in conjunctuur?
Promotie Macroeconomiess
woensdag 21 december, 10.00 uur
Matija Lozej onderzocht het gedrag van bedrijven en de rol die bedrijven spelen in de conjunctuurcyclus. Hij bekeek of financiële innovatie heeft geleid tot een verandering in de manier waarop bedrijven financiering zoeken. Lozej concludeert dat een onverwachte monetaire verkrapping voor 1980 leidde tot een significante daling van bedrijfsschuld, maar na 1985 juist leidde tot een significante toename daarvan. Uit zijn onderzoek blijkt dat monetaire schokken een belangrijke oorzaak zijn van de positieve correlatie tussen bedrijfsschuld en productie voor 1980, maar na 1985 is dat niet meer het geval. Hiernaast gaat hij in op vraag of de aankondiging van stijgende productiviteit in de toekomst, al voor een gezamenlijke stijging van consumptie, productie en werkgelegenheid kan zorgen vóór de productiviteitsstijging daadwerkelijk plaatsvindt. Dit fenomeen staat bekend als de Pigou-cyclus. Lozej ontwikkelde twee modellen die Pigou-cycli kunnen genereren voor een brede set aan parameterw
aarden. De belangrijkste elementen van beide modellen zijn de snelle en grote reacties van bedrijven op het moment dat een productiviteitsschok aangekondigd wordt, en de aanwezigheid van fricties op de arbeidsmarkt.
Dhr. M. Lozej: Firms, Shocks, and Business Cycles. Promotor is dhr. prof. dr. W.J. den Haan.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Universiteit van Amsterdam
Universiteit van Amsterdam