Amsterdam no.2 Europese stad voor toeristen
Persbericht van Roland Berger Strategy Consultants
Amsterdam, woensdag 21 december 2011 - Met een bovengemiddelde groei in
het aantal kamers en inkomsten per beschikbare kamer is Amsterdam, na
Parijs, de beste Europese stad voor toeristen. Dit blijkt uit de
European City Tourism studie van Roland Berger Strategy Consultants
naar toerisme in 24 Europese hoofdsteden. Hoofdsteden, waaronder
Amsterdam, die concrete toerisme concepten hebben ontwikkeld en
geïmplementeerd presteren opvallend goed volgens het strategisch
adviesbureau.
Het gemiddelde bruto binnenlands product in de onderzochte landen viel
ten tijden van de crisis in 2009 terug met 4,3%, terwijl het toerisme
in hoofdsteden terugviel met slechts 3,5%. In 2010 groeide het totale
aantal overnachtingen in Europese hoofdsteden met 2,4%. Deze groei was
in Amsterdam bovengemiddeld met 3,5% naar een totaal van 9,7 miljoen
overnachtingen. Hiermee staat onze hoofdstad op de achtste plek wanneer
het gaat om het totale aantal overnachtingen in 2010. Londen en Parijs
staan aan de top: respectievelijk 48,7 en 35,8 miljoen. Deze steden
worden gevolgd door Berlijn (20,8 miljoen), Rome (20,4 miljoen), Madrid
(15,2 miljoen) en Praag (12,1 miljoen).
Overnachtingen per inwoner: Amsterdam no.1
Kijkend naar het aantal overnachtingen per inwoner staat Amsterdam met
een aantal van 13 met stip op nummer één, gevolgd door Lissabon met
12,6 overnachtingen per inwoner. "De hotelwereld speelt hier goed op
in; tussen 2005 en 2010 nam het aantal bedden in Amsterdam toe met
4,5%," aldus René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. "Niet
voor niets kiezen het Waldorf Astoria en het Mint er voor vestigingen
te openen in Amsterdam." De inkomsten per beschikbare kamer is in
Amsterdam met Euro 127 hoger dan in de meeste landen. Parijs en Londen
regeren de lijst met respectievelijk Euro 171 en Euro 149. "Met een
bovengemiddelde groei in het aantal beschikbare kamers en een
bovengemiddelde inkomsten per beschikbare kamer presteert Amsterdam
bijzonder goed."
Trekpleisters, gastvrijheid en congressen
Van de toeristen die in Amsterdam overnachten, komt 81% uit het
buitenland. 58% is afkomstig uit Europa en 23% van buiten Europa. Met
39% van alle toeristen is Londen de meest bezochte stad door bezoekers
van buiten Europa. Naast interessante bezienswaardigheden en
gastvrijheid, spelen congressen een belangrijke rol in het aantal
toeristische bezoeken. In 2010 hield Wenen de meeste congressen (160).
Amsterdam organiseerde er dat jaar 98. Roland Berger laat een directe
link zien tussen het aantal directe vluchten naar een stad en het
aantal conferenties die er worden ondergebracht. Na Londen en Parijs is
Amsterdam met 205 directe connecties op Schiphol het beste bereikbaar
voor toeristen via de lucht.
Strategisch toerisme plan
Steden zoals Amsterdam, Wenen, Berlijn en Londen hebben nagedacht over
het aantrekken van toeristen en hebben een duidelijke strategie en
positie aangenomen. Deze benadering heeft duidelijk zijn vruchten
afgeworpen; vergeleken met andere steden is sinds 2005 het aantal
toeristen en het aantal overnachtingen in deze steden bijna twee keer
zo veel gestegen. In Amsterdam is de organisatie IAmsterdam
verantwoordelijk voor de bevordering van het toerisme. Seyger: "Voor
Amsterdam is het natuurlijk van belang toeristen op de hoogte te houden
van de activiteiten van grote trekpleisters, zoals de heropening van
het Rijksmuseum in 2013. Voor herhaaldelijk bezoek is het daarnaast
cruciaal toeristen naar andere gedeeltes van de stad te trekken zoals
het Westergasterrein en het Amsterdamse Bos. Met de aanleg van een
groter metronetwerk, breidt Amsterdam ook haar infrastructuur uit, wat
een belangrijk onderdeel is van de strategie om toerisme te
bevorderen." Verrassend genoeg hebben slechts zeven van de onderzochte
steden een dergelijke toerisme strategie. De grootste obstakels voor
steden om een toerisme strategie te ontwikkelen zijn volgens het
strategisch adviesbureau de ongecoördineerde betrokkenheid van een
groot aantal belanghebbenden, te weinig verantwoordelijkheidsgevoel bij
relevante partijen en overmatige politieke invloed.
Over het onderzoek
European City Tourism vergelijkt de cijfers voor toerisme in 24
Europese hoofdsteden, kijkend naar huidige status, groei en succes. De
conclusies zijn gebaseerd op verschillende databases en interviews met
experts. Roland Berger heeft zeven criteria gebruikt om toerisme in
hoofdsteden te evalueren: groei in aantal overnachtingen, totale aantal
overnachtingen, groei in het aantal bedden, inkomsten per beschikbare
kamer, internationaliteit, toegankelijkheid en congressen. De groei in
het aantal overnachtingen is als belangrijkste criterium meegenomen,
aangezien stijging van dit aantal het belangrijkste doel is voor veel
steden.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch
adviesbureau, met ruim 2.500 medewerkers in 45 kantoren, verspreid over
33 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van
strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in
1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse
kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar
meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook
www.rolandberger.nl.
Links:
http://www.rolandberger.nl
Razende Robot Reporter